Emisní skandál: EU zvažuje testování aut v reálném provozu

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: ctk/AP

Odbornou i politickou rovinu má nyní v Evropské unii skandál německé automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky testů emisí. Ve středu by se ve snaze co nejdříve změnit dosavadní systém mohly členské země unie shodnout na kompromisní podobě pravidel umožňujících rychlé zavedení testů emisí v reálném provozu (RDE).

V Evropském parlamentu nyní někteří europoslanci začali volat po vzniku vyšetřovací komise, která by měla zjišťovat, zda Evropská komise skutečně o možných podvodech při měření emisí věděla už v roce 2013.

S odhalením přišel před několika dny deník Financial Times. Napsal, že tehdejší eurokomisař pro životní prostředí Janez Potočnik na možné výrazné rozdíly v měřeních v reálných podmínkách a při testech upozorňoval už dva roky před tím, než postup automobilky narazil u amerických úřadů.

Kauza věc uspíšila

Diplomaté ale zdůrazňují, že o zavedení RDE v unijních zemích se diskutuje nejméně od roku 2011. „Kauza věc uspíšila,“ připouštějí.

Evropský parlament má o věci diskutovat v úterý po poledni. Podle liberální frakce ALDE by měla případná vyšetřovací komise stanovit roli a míru odpovědnosti Evropské komise i členských zemí ve skandálu.

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elzibeta Bieńkowská dnes po jednání ministrů životního prostředí EU v Lucembursku podotkla, že zjištění faktů v celé kauze je pro komisi první prioritou.

Země oznamují nové testovací programy

Nové testovací programy už podle ní oznámilo Německo a sedm dalších unijních zemí. „Vyzvala jsem ostatní (země), aby se připojily,“ podotkla dnes představitelka evropské exekutivy.

Komise v pátek nabídla unijním státům poslední verzi návrhu pravidel umožňujících zavedení RDE, kompromis by měl být na diplomatické úrovni dosažen ve středu.

Praha první fázi podporuje

Podle náměstka českého ministra životního prostředí Vladislava Smrže, který se dnes lucemburského jednání účastnil, je česká pozice k věci už týdny stejná. Praha podporuje spuštění první fáze reálného testování od září 2017, kdy by věc začala platit pro nové vozy. Další fáze by měla následovat v roce 2019.

„Určitě je špatně, že Volkswagen podváděl a je třeba dbát na čistotu ovzduší ve městech,“ řekl Smrž. Automobilky také ale podle českého názoru potřebují čas na přípravu.

„Jsme blízko kompromisu. Všichni jsou toho názoru, že to musíme dokončit co nejdříve,“ řekla po schůzce eurokomisařka Bieńkowská.

V dlouhodobé perspektivě je potom podle ní třeba z kauzy vyvodit závěry a uvažovat o změně celého schvalovacího systému tak, aby v rámci EU existovala koordinace. „Jak se ukázalo, nynější systém nepracuje tak, jak by měl,“ podotkla.