Fico mění kvůli zadluženému Váhostavu zákony

Váhostav

Váhostav Zdroj: www.vahostav-restrukturalizacia.sk

Slovenská vláda mění kvůli ozdravení zadluženého Váhostavu zákon o restrukturalizaci a skupuje pohledávky jeho věřitelů. Na enormní tlak veřejnosti odpověděl kabinet premiéra Roberta Fica novelou, která v rámci restrukturalizace přikazuje dlužníkovi vyplatit nejméně 40 procent pohledávek věřitelů.

V praxi tak společnost v restrukturalizaci nebude moci vyplatit zisk svým majitelům dříve, než splatí 40 procent pohledávky každého z věřitelů. „Záměrem návrhu zákona je zamezit poškozování věřitelů v rámci konkurzního a restrukturalizačního řízení a posílit odpovědnost v podnikání,“ stojí v návrhu novely, kterou předložil rezort spravedlnosti.

Absolutním precedentem je nabídka slovenské vlády k odkoupení pohledávek věřitelů Váhostavu za 50 procent reálné hodnoty. Tyto peníze mají dostat do konce roku. Pohledávky chce také kapitalizovat ve firmě. V praxi by to znamenalo, že stát by získal ve Váhostavu podíl.

Krok vlády byl vyvolán nespokojeností malých věřitelů

Nečekaný krok vlády vyvolala nespokojenost a medializace problémů malých věřitelů Váhostavu. Ti se po schválení restrukturalizace zadluženého Váhostavu dozvěděli, že jim budou uhrazeny pohledávky jen do výše 15 procent. Jelikož celková výše sekery vůči dodavatelům dosahuje až 105 milionů eur, pro desítky menších subdodavatelů to znamenalo existenční ohrožení. Podle mnohých firem přitom zadlužený stavební gigant s neproplacením faktur počítal již dávno.

Ačkoli se Robert Fico dlouho nechtěl k problémům Váhostavu vyjadřovat, teď mluví jinak. „Věříme, že naše spolupráce a poskytování informací povede k tomu, že bude vyvozena odpovědnost vůči manažerům, kteří v době podpisu smlouvy věděli, že nebudou moci zaplatit faktury subdodavatelům,“ prohlásil.

Dluhy za 136 milionů eur

Váhostav získal souhlas k restrukturalizaci loni na podzim. Do konkurzu jej chtěla poslat skupina věřitelů Stavebná mechanizácia, Stavea, Klimak a Energo Pro. Jak se později ukázalo, dluhy Váhostavu dosahují 136 milionů eur.
Potíže stavební firmy postihují celou zemi. Váhostav opakovaně posouval termín odevzdání úseku dálnice D1 u Levoče. Firma se kus dálnice za 60 milionů eur zavázala předat do konce roku 2013, ale hotov není ani dnes. Podobné skluzy firma zaznamenává i na jiných stavbách. Na projektu dálnice D1 u Martina měl Váhostav práce odevzdat do konce loňského roku. Reálný stav však hotovo ani vzdáleně nepřipomíná.

Současná snaha vlády má pikantní příchuť v souvislosti s financováním politických stran. Podle slovenských médií jsou Váhostav i jeho šéf Juraj Široký dlouhodobými sponzory vládního Smeru. Vzájemný boj tedy může znamenat i přeskupování politických sil.