Merkelová: Evropská antimonopolní pravidla nás znevýhodňují vůči Číně

Angela Merkel

Angela Merkel Zdroj: profimedia.cz

Rychlovlak AGV od francouzského Alstomu na zkušením okruhu v Cerhenicích
Na okruhu VÚŽ je v předstihu vidět železniční budoucnost
Průjezd ICx od Siemensu
Vysokorychlostní jednotka Deutsche Bahn ICx od Siemensu
Vysokorychlostní jednotka ICx od Siemensu
14
Fotogalerie

Německá kancléřka Angela Merkelová zkritizovala evropská antimonopolní pravidla. Vadí jí například to, jak se Evropská komise postavila k plánované fúzi Siemensu a francouzského strojírenského koncernu Alstom. Firmy z Evropy pak podle ní nemohou konkurovat gigantům z Číny a Spojených států. Informovala o tom agentura Bloomberg.

„Jak můžete říct, že se Čína v příštích letech nebude angažovat v Evropě? Podle mě je takové tvrzení ukvapené. Evropa musí byt konkurenceschopná,“ řekla Merkelová v Berlíně Federaci německého průmyslu (BDI). Podle Bloombergu se jedná asi o nejtvrdší kritiku, kterou německá kancléřka vyjádřila směrem k evropským hospodářským pravidlům.

Německo a Francie se dlouhodobě snaží o větší volnost při budování velkých evropských firem, které by mohly konkurovat světovým firmám ze Spojených států a Číny. Paříž už k tomuto problému předložila konkrétní návrhy, které mají pomoci podívat se na problém v širších souvislostech a posoudit, zda by spojení firem poškodilo hospodářskou soutěž na evropském trhu.

Právě kvůli ohrožení trhu nakonec Evropská komise spojení německého Siemensu a francouzského Alstomu zablokovala. „Máme obavy, že navrhovaná transakce by vedla nejen k vyšším cenám, ale i k tomu, že zákazníci budou mít menší možnost volby a v sektoru se omezí inovační aktivita,“ uvedla už dříve komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Podle ní nehrozí, že by se čínské firmy staly v blízké budoucnosti důvěryhodným dodavatelem pro evropské železnice. Vestagerová navíc argumentovala tím, že prosazuje i změny, které by evropským regulátorům pomohly pronásledovat velké technologické firmy, které mají podporu Nizozemska. 

Fúze Alstomu a Siemensu měla vytvořit druhého největšího světového výrobce železniční techniky, který by byl sice menší než čínská CRRC, ale dvakrát větší než kanadský Bombardier. Dohodu na spojení železničních aktivit učinily společnosti v září 2017. Jejich záměrem bylo lépe obstát v mezinárodní konkurenci. Po celém světě by firma zaměstnávala asi 60 tisíc lidí.