OECD podpořila stávkující slovenské učitele, stát by jim měl přidat

Bratislava, Slovensko

Bratislava, Slovensko Zdroj: CC BY-SA 2.0: Guillaume Speurt via Flickr

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) doporučila Slovensku zvýšit výdaje na školství a zlepšit odměňování pedagogů. Rezervy vidí organizace v omezení stávající sítě škol v souvislosti s poklesem populace ve školním věku a ve vzdělávání Romů. Vyplývá to ze studie OECD, kterou v Bratislavě představil její generální tajemník Angel Gurría.

„Prioritou by se mělo stát rozšíření předškolního vzdělávání a lepší odměňování učitelů a ředitelů škol,“ uvedl Gurría. Dodal, že země by měla vynakládat více peněz na školství nejen v absolutní částce, ale i jako podílu na výkonu ekonomiky. Slovensko dává do školství méně, než je průměr zemí OECD.

Právě za vyšší platy a více peněz na školství část slovenských učitelů vstoupila v lednu do časově neomezené stávky. Nátlakovou akci po třech týdnech přerušili, aniž dosáhli splnění svých požadavků. Kabinet premiéra Roberta Fica odmítl návrhy splnit do březnových parlamentních voleb a poukázal na to, že za současné vlády mzdy pedagogů rostly. Nadále ale zaostávají za platy zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním v jiných odvětvích.

Sloučit malé školy

OECD rovněž upozornila, že zatímco v letech 2003 až 2013 klesl počet žáků na Slovensku o 26 procent, počet škol klesl jen o desetinu a stavy učitelů o sedm procent. V menších obcích tak průměrný počet žáků ve třídách klesl na 13 dětí, zatímco ve státech OECD je to 21 žáků. Řešením by bylo podle hodnotící zprávy slučování malých škol.

Organizace poukázala také na slabou integraci Romů do běžného vzdělávacího systému a na umísťování mnoha romských dětí do zvláštních škol. Dodal, že většina dospělé romské populace v zemi nedokončila vyšší středoškolské vzdělání.