Pád airbusu způsobil druhý pilot. Začal klesat a zamkl se v kabině

Druhý pilot zříceného německého letadla Andreas Lubitz

Druhý pilot zříceného německého letadla Andreas Lubitz Zdroj: ctk

Pátrání po obětěch letecké katastrofy ve Francii pokračuje
Květiny a svíčky před Gymnáziem Josepha Königa v německém Haltern, jehož žáci a učitelé byli na palubě letu
Zaměstnanci Germanwings drželi za oběti letecké katastrofy minutu ticha
Mezi oběťmi bylo i 16 studentů a dva učitelé gymnázia v Haltern am See
Mezi oběťmi bylo i 16 studentů a dva učitelé gymnázia v Haltern am See
24
Fotogalerie
Úterní katastrofu Airbusu A320 německé nízkonákladové společnosti Germanwings, při němž ve francouzských Alpách zahynulo všech 150 osob, které byly na palubě, záměrně způsobil druhý pilot. Nevpustil kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který znamenal kolizi se zemí. To je po analýze zatím jediné nalezené černé skříňky nynější závěr francouzské prokuratury.

Podle francouzského žalobce Brice Robina kopilot Andreas Lubitz zahájil klesání skutečně záměrně. „Tlačítko pro změnu výšky nelze stisknout omylem, ani nelze, aby o něj například zavadil hlavou,“ řekl. „Až do nárazu byl první důstojník naživu, protože na záznamu z černé skříňky slyšíme dýchání,“ dodal. „Kopilot využil nepřítomnosti kapitána. Proč to udělal, nevíme,“ uvedl Robin.

O osobě prvního důstojníka zatím nemají vyšetřovatelé mnoho informací. „To co vím, je, že byl schopný letu, měl potřebné zkušenosti,“ řekl Robin s tím, že mu bylo 28 let. Pro Germanwings podle žalobce pracoval několik měsíců. Lufthansa dříve uvedla, že Lubitz byl u společnosti od roku 2013 a že měl na kontě 630 letových hodin. O kapitánovi stroje je známo, že byl označován za zkušeného, pro Lufthansu a Germanwings pracoval přes deset let a že měl nalétáno více než 6000 hodin.

bydliště druhého pilota zříceného letadla Germanwings Andrease Lubitze v německé obci Montabaurbydliště druhého pilota zříceného letadla Germanwings Andrease Lubitze v německé obci Montabaur | ctkPolicisté hlídají dům Andrease Lubitze v německé obci Montabaur (foto: ČTK/AP).

To, co se přihodilo osudnému úternímu letu, kdy druhý pilot airbusu záměrně navedl stroj do hor, je tragický případ, který není možné kvůli zabití dalších 149 lidí na palubě označovat za sebevraždu. Prohlásil to šéf Lufthansy, mateřské společnosti aerolinek Germanwings, Carsten Spohr. Dodal, že pilot prošel při výcviku všemi testy, tedy i psychologickými.

Kapitán se pokoušel dveře vylomit

Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedou běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu.

Kopilot již poté kapitána do kokpitu nevpustil a zahájil záměrně klesání stroje. „Ten člověk venku lehce klepe na dveře, ale nikdo se neozývá,“ napsal deník The New York Times s odvoláním na nejmenovaného vyšetřovatele tragédie. „A pak udeří na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval.“ Podle vyšetřovatelů je na záznamu slyšet, že se marně pokouší vyrazit dveře.

Podívejte se, jak fungují dveře u pilotní kabiny v A320:

How the A320 cockpit door works - Andreas Lubitz

Posted by Andreas Lubitz Germanwings on 26. březen 2015

Černou skříňku zaznamenávající hovory v kokpitu objevily pátrací týmy již v den nehody. Pátrání po zapisovači údajů je zatím bezvýsledné.

Airbus A320 německých nízkonákladových aerolinek Germanwings nad Francií začal v úterý dopoledne náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 tisíc metrů nad mořem do dvou tisíc metrů, kde narazil do hor. Piloti nevyslali žádný nouzový signál, což učinilo francouzské řízení letového provozu.

Pasažéři pocházeli z 16 zemí
Z celkem 16 zemí pocházelo 150 cestujících a členů posádky, kteří zahynuli při úterním leteckém neštěstí v Alpách na jihu Francie. Při havárii podle předběžného seznamu zahynulo 72 Němců a 50 Španělů. Po třech lidech zahynulo ze Spojených států, Británie, Kazachstánu a Argentiny, po dvou z Austrálie, Kolumbie, Mexika, Venezuely, Japonska a Íránu a po jednom z Nizozemska, Dánska, Belgie a Izraele.
Soupis je sestaven na základě údajů německé nízkonákladové aerolinky Germanwings, jejíž stroj se zřítil, a prohlášení jednotlivých vlád, proto se údaje od těch původně zveřejněných liší. Rovněž není vyloučeno, že konečný seznam se od toho nynějšího může změnit. Je také možné, že někteří lidé měli dvojí občanství.

Policie ani vládní představitelé sice žádnou možnou příčinu tragédie nevyloučili, za nejméně pravděpodobný ale označili případný teroristický útok. „V tuto chvíli nemáme žádný náznak, že by mělo jít o teroristický útok,“ řekl Robin s tím, že kopilot neměl žádné záznamy o možných vazbách na teroristické organizace.

Záchranáři v průběhu středy nalezli první pozůstatky obětí a nyní v těžko přístupné oblasti francouzských Alp pokračují se zajišťováním místa havárie. Vyprošťování obětí a jejich identifikace na základně testů DNA potrvá týdny, teprve poté si těla budou moci převzít příbuzní, uvedl francouzský žalobce.

Proniknout do kokpitu je prakticky nemožné
Po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001 letecké společnosti mimo jiné znemožnily jednoduché otevření dveří kokpitu z kabiny. Dříve nijak pevné dveře byly vyztuženy, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmí pohybovat. Běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je ale západka, kterou lze vstup do kokpitu zcela zablokovat.
Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška. V Evropské unii taková pravidlo dosud neplatí.