Stav nalezeného zapisovače dává naději na získání nových poznatků, řekl šéf vyšetřování ve Francii Brice Robin. A to přesto, že se přístroj zaryl desítky centimetrů pod zem, byl ohořelý a otlučený o skálu.
Robin také oznámil, že na místě pádu stroje se už našly vzorky DNA ve stejném počtu, jako bylo lidí v letounu. Nyní se porovnají s těmi vzorky, které poskytly rodiny obětí. Jejich identifikace potrvá tři až pět týdnů. Robin upřesnil, že se našlo a zkoumá 2854 lidských pozůstatků.
Identifikace všech obětí potrvá odborníkům tři až pět týdnů, řekl na tiskové konferenci v Marseille na jihu Francie prokurátor. Upřesnil, že se našlo a zkoumá 2854 lidských pozůstatků. Nalezená skříňka podle prokurátora obsahuje kolem 500 parametrů, například rychlost letounu, výšku letu či chod motoru.
První černou skříňku, nahrávající zvuky v pilotní kabině, našli vyšetřovatelé již krátce po katastrofě. Na základě záznamu dospěli k závěru, že pád letadla záměrně způsobil kopilot Andreas Lubitz. Právě zapisovač letových dat by měl vyšetřovatelům pomoci vyloučit možnost, že v tragédii sehrála svou roli technická závada.
Z analýzy tabletu, který zabavila policie v pilotově düsseldorfském bytě, vyšetřovatelé vědí, že mezi 16. a 23. březnem hledal informace o sebevraždách a zabezpečení pilotní kabiny. Havárie se udála 24. března.
„Historie v prohlížeči nebyla vymazána,“ uvedla prokuratura k tomu, jak se jí podařilo zmíněné informace získat. Uživatel tabletu hledal jednak léčebné metody, ale i způsoby toho, jak spáchat sebevraždu. „Přinejmenším v jednom dni se dotyčný vícero minut zabýval vyhledáváním informací o dveřích kokpitu a o bezpečnostních opatřeních,“ dodala prokuratura.
Němečtí vyšetřovatelé nicméně podle DPA nezveřejnili přesné znění hesel, podle kterých pilot údaje na webu hledal. „Kvůli rozsahu dokumentů a množství dat nelze v nadcházejících dnech další výsledky z vyšetřování očekávat,“ dodala prokuratura.
Na vinu druhého pilota ukazuje nahrávka palubního záznamníku. Podle vyšetřovatelů využil pilot toho, že kapitán odešel z kokpitu na toaletu. Zpět ho již nepustil a záměrně zahájil klesání, čímž letadlo navedl do horského masivu. Během vyšetřování také vyšlo najevo, že pilot trpěl psychickými problémy a že v minulosti měl údajně sebevražedné sklony.
Pilot nemoc tajil
Německý bulvární deník Bild napsal, že Lubitz se před šesti lety léčil s depresivní poruchou, musel dokonce přerušit letecký výcvik v americkém Phoenixu a půldruhého roku byl v psychiatrické péči. V roce 2009 u něj byla diagnostikována „doznívající těžká depresivní epizoda“. Podle jeho bývalé přítelkyně pilot v minulosti prohlásil, že jednou udělá něco, co změní celý systém, a že každý bude znát jeho jméno.
V posledním měsíci Lubitz pravidelně procházel na kliniku Düsseldorfu. Ta ale odmítla, že by jeje léčila kvůli psychickým obtížím. Před zaměstnavatelem Lubitz svou nemoc tajil. Policie u něj při domovní prohlídce nalezla roztrhanou neschopenku platnou i na den tragického letu.
Airbus A320 mířící z Barcelony do Düsseldorfu se 24. března zřítil ve francouzských Alpách a v jeho troskách zahynulo všech 150 lidí na palubě. Vyšetřovatelé předpokládají, že druhý pilot se před zřícením stroje zamkl zevnitř dveře kokpitu a zabránil tak kapitánovi v návratu z toalety.
Podívejte se, jak fungují dveře pilotní kabiny
Řada leteckých společností už na základě dosavadních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení.
Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.
Pasažéři pocházeli z 16 zemí |
---|
Po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001 letecké společnosti mimo jiné znemožnily jednoduché otevření dveří kokpitu z kabiny. Dříve nijak pevné dveře byly vyztuženy, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmí pohybovat. Běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je ale západka, kterou lze vstup do kokpitu zcela zablokovat. |
Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška. V Evropské unii taková pravidlo dosud neplatí. |