Pád letadla v Alpách: vyšetřovatelé našli druhou černou skříňku

Záchranáři u trosek letounu Germanwings

Záchranáři u trosek letounu Germanwings Zdroj: ctk/AP

Pátrání po obětěch letecké katastrofy ve Francii pokračuje
Květiny a svíčky před Gymnáziem Josepha Königa v německém Haltern, jehož žáci a učitelé byli na palubě letu
Zaměstnanci Germanwings drželi za oběti letecké katastrofy minutu ticha
Mezi oběťmi bylo i 16 studentů a dva učitelé gymnázia v Haltern am See
Mezi oběťmi bylo i 16 studentů a dva učitelé gymnázia v Haltern am See
24
Fotogalerie
Vyšetřovatelé neštěstí německého airbusu, který se zřítil minulý týden ve francouzských Alpách, našli jeho druhou černou skříňku. Sdělil to dnes prokurátor Brice Robin, který vede ve Francii vyšetřování. Stav nalezeného zařízení, které má obsahovat technické údaje o letu, dává podle něj naději na získání nových poznatků. Vyšlo také najevo, že druhý pilot letu si na internetu hledal informace o zabezpečení kokpitu.

Stav nalezeného zapisovače dává naději na získání nových poznatků, řekl šéf vyšetřování ve Francii Brice Robin. A to přesto, že se přístroj zaryl desítky centimetrů pod zem, byl ohořelý a otlučený o skálu.

Robin také oznámil, že na místě pádu stroje se už našly vzorky DNA ve stejném počtu, jako bylo lidí v letounu. Nyní se porovnají s těmi vzorky, které poskytly rodiny obětí. Jejich identifikace potrvá tři až pět týdnů. Robin upřesnil, že se našlo a zkoumá 2854 lidských pozůstatků.

Identifikace všech obětí potrvá odborníkům tři až pět týdnů, řekl na tiskové konferenci v Marseille na jihu Francie prokurátor. Upřesnil, že se našlo a zkoumá 2854 lidských pozůstatků. Nalezená skříňka podle prokurátora obsahuje kolem 500 parametrů, například rychlost letounu, výšku letu či chod motoru.

První černou skříňku, nahrávající zvuky v pilotní kabině, našli vyšetřovatelé již krátce po katastrofě. Na základě záznamu dospěli k závěru, že pád letadla záměrně způsobil kopilot Andreas Lubitz. Právě zapisovač letových dat by měl vyšetřovatelům pomoci vyloučit možnost, že v tragédii sehrála svou roli technická závada.

Z analýzy tabletu, který zabavila policie v pilotově düsseldorfském bytě, vyšetřovatelé vědí, že mezi 16. a 23. březnem hledal informace o sebevraždách a zabezpečení pilotní kabiny. Havárie se udála 24. března.

„Historie v prohlížeči nebyla vymazána,“ uvedla prokuratura k tomu, jak se jí podařilo zmíněné informace získat. Uživatel tabletu hledal jednak léčebné metody, ale i způsoby toho, jak spáchat sebevraždu. „Přinejmenším v jednom dni se dotyčný vícero minut zabýval vyhledáváním informací o dveřích kokpitu a o bezpečnostních opatřeních,“ dodala prokuratura.

Němečtí vyšetřovatelé nicméně podle DPA nezveřejnili přesné znění hesel, podle kterých pilot údaje na webu hledal. „Kvůli rozsahu dokumentů a množství dat nelze v nadcházejících dnech další výsledky z vyšetřování očekávat,“ dodala prokuratura.

Na vinu druhého pilota ukazuje nahrávka palubního záznamníku. Podle vyšetřovatelů využil pilot toho, že kapitán odešel z kokpitu na toaletu. Zpět ho již nepustil a záměrně zahájil klesání, čímž letadlo navedl do horského masivu. Během vyšetřování také vyšlo najevo, že pilot trpěl psychickými problémy a že v minulosti měl údajně sebevražedné sklony.

Pilot nemoc tajil

Německý bulvární deník Bild napsal, že Lubitz se před šesti lety léčil s depresivní poruchou, musel dokonce přerušit letecký výcvik v americkém Phoenixu a půldruhého roku byl v psychiatrické péči. V roce 2009 u něj byla diagnostikována „doznívající těžká depresivní epizoda“. Podle jeho bývalé přítelkyně pilot v minulosti prohlásil, že jednou udělá něco, co změní celý systém, a že každý bude znát jeho jméno.

V posledním měsíci Lubitz pravidelně procházel na kliniku Düsseldorfu. Ta ale odmítla, že by jeje léčila kvůli psychickým obtížím. Před zaměstnavatelem Lubitz svou nemoc tajil. Policie u něj při domovní prohlídce nalezla roztrhanou neschopenku platnou i na den tragického letu.

Airbus A320 mířící z Barcelony do Düsseldorfu se 24. března zřítil ve francouzských Alpách a v jeho troskách zahynulo všech 150 lidí na palubě. Vyšetřovatelé předpokládají, že druhý pilot se před zřícením stroje zamkl zevnitř dveře kokpitu a zabránil tak kapitánovi v návratu z toalety.

Podívejte se, jak fungují dveře pilotní kabiny

Řada leteckých společností už na základě dosavadních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.

Pasažéři pocházeli z 16 zemí
Po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001 letecké společnosti mimo jiné znemožnily jednoduché otevření dveří kokpitu z kabiny. Dříve nijak pevné dveře byly vyztuženy, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmí pohybovat. Běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je ale západka, kterou lze vstup do kokpitu zcela zablokovat.
Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška. V Evropské unii taková pravidlo dosud neplatí.