Pád letadla v Kazani zřejmě zavinili piloti, nebo selhání techniky

Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013, žena čte seznamy obětí

Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013, žena čte seznamy obětí Zdroj: CTK/AP

Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013
Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013, psychologové hovoří s pozůstalými
Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013
Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013
Letecké neštěstí ruského boeingu v tatarské Kazani 17. 11. 2013
7
Fotogalerie
Ruští vyšetřovatelé považují za nejpravděpodobnější příčinu nedělní nehody ruského boeingu v Kazani, která si vyžádala 50 mrtvých, chybu pilotů či selhání techniky. Původně vyšetřovatelé nevylučovali žádnou verzi: vliv počasí, chybu pilotů, poruchu, problémy s palivem nebo teroristický útok. Přes 20 let staré letadlo už v minulosti jednu vážnou nehodu prodělalo.

Podle zdroje agentury Interfax se mohla porouchat mechanika křídla, anebo při druhém pokusu o přistání byl nedostatečný tah motorů. Po černých skříňkách, zachycujících údaje o letu a komunikaci posádky, se ale stále pátrá.

Letoun se podle náčelníka zřítil mezi přistávací dráhu a dráhu určenou pro rolování. Následně vybuchly palivové nádrže a vzplál požár, který se podařilo uhasit až k ránu.

Zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky. Mezi oběťmi je i starší ze dvou synů prezidenta autonomního Tatarstánu, šéf republikové tajné služby či manželka známého sportovního komentátora. Během noci se podařilo nalézt všechny mrtvé, některá těla jsou však silně ohořelá.

Náčelník vyšetřovatelů dopravních nehod v Povolží Alexandr Poltinin připustil, že není jasné, proč letoun nepřistál hned napoprvé a proč posádka podruhé oblétala letiště. Na otázku, zda piloti hlásili věži nějaké potíže, náčelník jen řekl, že posádka byla ve spojení s letištěm.

Podle Interfaxu posádka asi 500 metrů před začátkem přistávací dráhy ohlásila, že není připravena přistát, a pokusila se odletět na druhý okruh. Ale stroj zavadil o zem a zřítil se. V tu dobu bylo počasí na letišti normální.

Dispečer Kirill Kornišin televizi Rossija 24 řekl, že jeden z pilotů, Rustem Salichov či Viktor Gucul mu hlásil, že letadlo se chystá na druhý oblet letiště. „Řekl, že není v konfiguraci pro přistání. Dal jsem mu kompletní údaje, jak by to mělo normálně vypadat. Potvrdil. Ale neodletěl. Odehrálo se to doslova během pár vteřin,“ uvedl.

Havarovaný letoun na archivním snímkuHavarovaný letoun na archivním snímku | CC BY-SA 3.0: Sergej KustovHavarovaný letoun na archivním snímku

Experti se přiklánějí spíše k verzi o chybě pilotů, údajně bez velkých zkušeností s daným letounem, než o selhání techniky. „Zatím nic není jasné,“ usoudil naopak Magomed Tolbojev zkušební letec vyznamenaný titulem Hrdina Ruska. K tragédii podle něj mohlo vést množství faktorů a možnou příčinu bude možné zjistit až po rozluštění záznamů z černých skříněk.

Havarovaný letoun poprvé vzlétl v roce 1990. Tatarstan, který si stroj vzal na leasing v roce 2008, byl sedmým uživatelem. Skoro pět let stroj provozovaly Uganda Airlines. Letoun měl v roce 2001 vážnou nehodu v Brazílii, obešla se však bez obětí. Oba piloti podle své firmy létali 21 a 23 let. Pozůstalí po obětech dostanou dva miliony rublů (1,2 milionu Kč) od pojišťovny. Další milion rublů přislíbila všem rodinám místní vláda.