Pákistánští prodejci aut zažívají zlaté časy. Kvůli volbám

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: Tore Urnes

Pákistánské parlamentní volby vypsané na polovinu května znamenají zlaté časy pro místní prodejce automobilů. Předvolební kampaň podle nich bude provázet zvýšení prodeje až o sto procent, protože strany pro své kandidáty objíždějící voliče nakupují nové nebo ojeté vozy, napsala agentura AFP.

Letošní volby v Pákistánu jsou první za 65 let existence státu, kdy demokraticky zvolená vláda dokončí celý mandát a předá moc další demokraticky zvolené vládě. Prodejci automobilů se ale víc těší na boom ve svých obchodech, který s sebou volby přinášejí.

„Očekáváme stoprocentní nárůst prodeje automobilů během volební kampaně,“ řekl AFP H.M. Šahzád, který vede Všepákistánský svaz obchodníků s motorovými vozidly. Pronájem vozidel je v Pákistánu drahý, a proto kandidáti a jejich mecenáši pravděpodobně nakoupí nové vozy nebo auta z druhé ruky. Pak mohou cestovat po celé zemi a přesvědčovat obyvatele, aby jim dali své hlasy.

Pákistánská vláda se před časem rozhodla uvolnit pravidla pro nakupování a dovoz vozů, a dokonce i vyhlásit „amnestii“ pro vozidla, která byla do země propašována. Tím ovšem podle Šahzáda potrestala dovozce, kteří neporušovali zákony. „My platíme miliony rupií dovozního cla a daní vládě. Amnestie na pašované vozy odradí legální dovozce a bude mít dopad na vládní příjmy,“ tvrdí.

Pokud dovozci automobilů platí pákistánské vládě daně, patří v zemi mezi bílé vrány. Daňový systém v Pákistánu je velmi komplikovaný; sestává z více než 70 jednotlivých daní vybíraných nejméně 37 vládními úřady, napsal list St. Louis Today. V důsledku toho se většina Pákistánců s placením daní neobtěžuje, protože se v daném systému nevyzná, anebo si najde skulinu, jak se daňové povinnosti vyhnout. Podle oficiálních údajů v roce 2010 podalo daňové přiznání jen 1,9 milionu lidí v zemi se zhruba 170 miliony obyvatel.