Ani šest měsíců po havárii Costy Concordie nebyli všichni poškození odškodněni. Firma, které loď patřila, nabídla pasažérům 11 tisíc eur a další tři tisícovky na dodatečné náklady. Asi desetina přeživších trosečníků německé národnosti ovšem tuto nabídku neakceptovala, uvedl advokát Andreas Widmann. S jedenáctitisícovým odškodněním se podle něj nespokojili zejména nejhůře postižení trosečníci.
S rejdařstvím se však o výši odškodnění nepřou jen němečtí pasažéři. Americký právník John Arthur Eaves podle vlastního vyjádření zastupuje asi 120 poškozených z celého světa, jež se nacházeli na palubě lodi při jejím ztroskotání. Pro každého ze svých mandantů požaduje přinejmenším 100 tisíc dolarů. V případě lidí, kteří při ztroskotání zahynuli, žádá od dvou do pěti milionů dolarů za osobu. Eaves rovněž podal žalobu proti konstruktérovi Costy Concordie.
Dva pasažéři se stále pohřešují
Vrak Costy Concordie stále spočívá u italských břehů. Loď o délce 290 metrů se s 4200 pasažéry na palubě v lednu narazila do skály u ostrova Giglio poblíž pobřeží Toskánska. Záchranáři z trosek vyprostili tři desítky utopených těl, dva cestující se dosud pohřešují.
Uprostřed června, tedy více než pět měsíců po havárii, začalo vyprošťování vraku. Mělo by trvat rok. Ve čtvrtek začali odborníci odstraňovat masivní skalisko, které z jedné strany do lodi proniklo.
Vyšetřování se protahuje
Vyšetřováni jsou kapitán lodi Francesco Schettino, pět členů jeho posádky a tři představitelé společnosti Costa Crociere. Schettino čelí mimo jiné obvinění z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, způsobení havárie a opuštění lodi v době evakuace.
Státní zástupce navíc kapitána obvinil z toho, že posádka příliš pozdě alarmovala pobřežní stráž. Schettino byl před deseti dny propuštěn z domácího vězení, musí se však i nadále zdržovat ve svém bydlišti jižně od Neapole.
Kapitán posktyl televizi první rozsáhlý rozhovor
Půl roku po katastrofě poskytl kapitán první rozsáhlý rozhovor pro televizi. Požádal v něm o odpuštění a řekl, že neustále myslí na oběti neštěstí. Schettino dodal, že se nechoval dostatečně rozhodně, když se loď přiblížila příliš těsně k ostrovu Giglio.
Přes přiznání své viny kapitán na sebe nevzal plnou zodpovědnost. V okamžiku nárazu se nacházel nahoře na palubě a velení prý přenechal kolegovi. Tragickou událost Schettino nazval „banální nehodou“.
Poškození žalují vlastníka lodi
Pro jednoho z německých přeživších trosečníků byla kapitánova výpověď políčkem do tváře. Herbert Greszuk z Recklinghausenu vypráví, že se dosud v noci budí zpocený a stále potřebuje péči psychologa. „Tu zkušenost bych nepřál ani svému nepříteli,“ uvedl Greszuk. Tak banálně podle něj Schettino zlehčovat následky události nemůže.
Greszuk proto mimo jiné žaluje kapitána a zodpovědné lodní důstojníky kvůli nezvládnutí . Také on patří mezi poškozené, kterým je suma nabízená na odškodnění příliš malá. Za přiměřenou částku považuje 50 tisíc eur. Jen za zubaře prý sám musel zaplatit mnoho tisíc eur.