Pohřešovaný malajsijský Boeing bude hledat i malá ponorka Bluefin 21

Bluefin 21 spouští "na vodu"

Bluefin 21 spouští "na vodu" Zdroj: Peter D. Blair

Záchranářské týmy pátrající více než měsíc po pohřešovaném malajsijském letadle vyšlou do hlubin Indického oceánu speciální ponorku bez posádky. "Jejím úkolem bude určit, zda zachycené signály pocházejí z takzvaných černých skříněk letounu," tvrdí šéf pátracích operací Angus Houston.

Pátrací loď Ocean Shield by měla, co nejdříve to bude možné, vypustit samostatné „podmořské vozidlo“ The Bluefin 21. Malá ponorka bez posádky dokáže vytvořit zvukovou mapu oblasti a odhalit případné trosky letadla na dně oceánu. K tomuto kroku se pátrači rozhodli poté, co v pátek vyjádřili přesvědčeni, že znají přibližnou polohu černých skříněk.

„Jsme přesvědčeni, že známe pozici černých skříněk plus minus několik kilometrů,“ prohlásil Abbott. „Znalost přibližné polohy černých skříněk nicméně není totéž jako vytažení vraku z hloubky téměř čtyř a půl kilometru pod mořem či zjištění všeho, co se při letu stalo,“ dodal.

Přes měsíc nezvětsní

Boeing 777 s 239 lidmi na palubě se ztratil 8. března cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, což vyvolalo nejrozsáhlejší pátrací a záchrannou operaci v letecké historii. Vyšetřovatelé dospěli k názoru, že stroj z neznámých důvodů změnil kurz, stočil se na jih a zřítil se do Indického oceánu. Hledání se soustřeďuje na oblast, v níž byly v uplynulých dnech pětkrát zachyceny akustické signály podobné signálům z černých skříněk.

Do letadel se umísťují zpravidla dva záznamníky označované jako černé skříňky: jeden nahrává hlasovou komunikaci v pilotní kabině a druhý zapisuje letové údaje. Baterie černých skříněk malajsijského letounu již dosáhly konce své předpokládané životnosti, jež je zhruba 30 dnů.