Polský letoun s Kaczyńským havaroval kvůli chybě pilota, ne atentátu, vyplývá ze znaleckých závěrů

Smolensk

Smolensk Zdroj: Profimedia.cz

Tupolev zachytil křídlem o stromy, zřítil se na zem a rozpadl se na několik kusů, které začaly hořet.
Řízení letového provozu pilota opakovně vyzývalo, aby přistál na jiném letišti.
Pilot se několikrát pokusil o přiblížení a zahájení přistávacího manévru.
V místě nehody v té době byla hustá mlha a smolenské letiště Severnyj bylo kvůli tomu mimo provoz.
Rakve s ostatky třiceti obětí leteckého neštěstí dorazily do Varšavy
8
Fotogalerie

Havárie polského vládního letounu u Smolenska nebyla atentátem a zásadní vinu za ní nesou piloti, kteří vědomě nedodrželi bezpečnostní zásady. Podle dnešní zprávy listu Gazeta Wyborcza (GW) to vyplývá ze závěrů znalců připravujících podklady pro vládní vyšetřovací komisi. Zjištění expertů jsou v rozporu s loňským tvrzením členů komise, že křídlo letounu před nárazem poškodil výbuch.

Smolenská tragédie, při níž v dubnu 2010 zahynul tehdejší prezident Lech Kaczyński a 95 dalších lidí, většinou příslušníků polských politických elit, už osmým rokem rozděluje společnost. Zatímco příznivci liberální opozice vesměs považují záležitost za uzavřenou a respektují závěry předchozího vyšetřování, část stoupenců konzervativní vlády věří v ruský podíl na havárii a někteří jsou přesvědčeni o atentátu.

Konzervativci vedení Kaczyńského dvojčetem Jaroslawem iniciovali po nástupu k moci nové vyšetřování. Komise loni zveřejnila tezi, že křídlo stroje TU-154 bylo poničeno již před kontaktem se stromem, který předchozí vyšetřování označilo za klíčový okamžik pádu. Bezprostřední příčinou havárie byl podle tvrzení komise výbuch, komisaři ani tehdejší ministr obrany Antoni Macierewicz však svá slova nepodpořili žádnými důkazy.

Bádání znalců naproti tomu podle GW nezjistilo stopy jakékoli exploze předcházející pádu. Zásadní část viny nese posádka letounu, která vědomě porušila bezpečnostní zásady a rozhodla se přistát v husté mlze, když byl letoun před přistáním příliš nízko. Ve výšce sedmi metrů stroj zavadil o strom, obrátil se podvozkem vzhůru a havaroval, uvádí experti.

Podle předchozího polského vyšetřování jsou za tragédii spoluodpovědní ruští dispečeři, kteří piloty uvedli v omyl.

Ruské vyšetřování naproti tomu již v roce 2011 skončilo závěrem, že hlavní chyba je na straně pilotů, kteří měli raději přistát na jiném letišti. Byli však prý pod tlakem nadřízených a neměli dostatečný výcvik.

Současní polští představitelé se kvůli teorii o výbuchu pustili do sporu s Kremlem. Macierewicz v prosinci vyzval prezidenta Vladimira Putina, aby za havárii převzal odpovědnost.