Pouť do Mekky vrcholí ve stínu obav z eboly a MERS

Pouť do Mekky

Pouť do Mekky Zdroj: ctk/ap

Pouť do Mekky
Pouť do Mekky
Pouť do Mekky
Pouť do Mekky
4
Fotogalerie
Hlavní obřady letošní velké muslimské pouti do Mekky (hadždž) dnes končí symbolickým kamenováním Satana. Začal také muslimský svátek obětování (íd al-adhá), kdy poutníci obětují zvíře, nejčastěji ovci, jejíž maso se rozdává potřebným. Svátek letos provázejí přísná bezpečnostní opatření kvůli hrozbě teroristických útoků a obavám z rozšíření viru ebola a koronaviru MERS.

Podle údajů saúdskoarabského statistického úřadu se letošní pouti do Mekky účastní celkem 2 085 238 muslimů. Z toho 1 389 053 poutníků přijelo ze zahraničí, zbytek jsou muslimové z království. Úřady přitom očekávaly, že do Mekky dorazí až tři miliony poutníků.

Velký důraz se letos klade na hygienická opatření, aby se zamezilo šíření koronaviru MERS a viru eboly. Jsou jimi postiženy některé africké a blízkovýchodní země a zemřelo na ně na 3300 lidí. Na poutníky dohlíží několik zdravotnických týmů a zatím nenašly u nikoho příznaky onemocnění. Z preventivních důvodů Saúdská Arábie letos nevydala žádná víza pro občany tří západoafrických zemí - Sierry Leone, Guineje a Libérie, kde se vyskytlo nejvíc případů eboly.

Strážci mravů brojí proti selfie
Ochránci náboženských tradic si dělají starosti o osud nejvýznamnější pouti islámu, tedy hadždž, každoroční cesty do Mekky. Jejich strach ale nepramení z možného rozšíření nemocí mezi muslimy z celého světa. Bezesné noci jim způsobuje #hajjselfie a šíří se teď na Facebooku, Twitteru i Instagramu. Pod hashtagem #hajjselfie nebo také #hajj2014 zveřejňují poutníci na sociálních sítích své autoportréty pořízené během pouti. Fotografií muslimů v bílých šatech jsou tisíce - ať už u Velké mešity v Mekce, v autobuse na cestě do hotelu nebo před samotnou posvátnou Kabou. „Zdá se, jako by nyní jediným cílem poutě hadždž bylo pořídit fotku na památku a ne se pomodlit,“ rozčiluje se učenec šajch Abdar Razzák Badr v saúdskoarabském deníku Arab News. Viděl prý muslimy, kteří jen předstírali, že se modlí - ve skutečnosti pózovali před zapadajícím sluncem. „A pak přijdou domů a říkají: Koukejte, to jsem byl zrovna na hoře Arafát!“

Poutníci se vrátili do údolí Míná, z něhož v pátek ráno vyšli k modlitbám na pahorek Arafát. Na dva miliony poutníků se od rána shromažďuje u tří pilířů, které představují Satana. Na ně házejí oblázky, které nabírali v minulých dnech. První den rituálu mají hodit na velký pilíř (stélu) sedm kamínků, v některém z následujících dvou dnů pak po sedmi oblázcích na každý ze tří pilířů.

Rituál kamenování se vztahuje ke starozákonnímu příběhu trojího Satanova pokoušení proroka Abraháma. Satan ho chtěl odvrátit od božího přání poskytnout na znamení opravdové víry jako obětinu vlastního syna. V poslední chvíli pak bůh Abrahámovi poskytl jako obětinu beránka.

Na tentýž příběh odkazuje i svátek oběti íd al-adhá. Muslimové při něm porážejí obětní zvířata a část jejich masa rozdávají chudým. V současnosti k tomu využívají většinou služeb specializovaných agentur, které maso poražených zvířat distribuují potřebným v různých zemích.

Svátek oběti je třídenní. V arabštině se mu také říká Velký svátek, je příležitostí k rodinným setkáním a vzájemnému obdarovávání.

Pouť vykonává i řada politických osobností, mezi nimi například súdánský prezident Umar Bašír. U příležitosti začínajícího svátku obětování se na veřejnosti po delší době objevil i syrský prezident Bašár Asad. Záběry, které ho zachycují v jedné damašské mešitě byly pořízeny dnes ráno a umístěny na oficiálním prezidentově účtu na síti Twitter.

NYT: Zničení historické Mekky je předobraz netolerantního islámu