Sbohem, paj-ťiou. Populární kořalka zažila špatný rok

Paj-ťiou

Paj-ťiou Zdroj: Kolar E15

Jestli existuje spolehlivý barometr pro měření kondice čínského trhu s luxusním zbožím, pak je to firma Kweichow Moutai (KM), výrobce velmi silné kořalky paj-ťiou. Legendární likérka, jejíž pálenku bylo v posledních letech zvykem servírovat na stranických večírcích, zažila jeden z nejhorších roků za dlouhou dobu.

Je to důkaz, že časy se mění a Čína už nebude odbytištěm pro drahé zboží? Ne tak docela. KM vloni vykázala růst zisku o 13,7 procenta na 15,1 miliardy jüanů (skoro 50 miliard korun), což je pořád velmi slušné. Oproti předloňskému růstu o 52 procent je to ale málo.

Špatné časy luxusní likérky začaly v roce 2012 po nástupu nového stranického předsedy Si Ťing-pchinga. Ten ohlásil, že zatočí s korupcí, a honosné večírky za státní peníze přímo označil za jednu z jejích podob. Od té doby hodnota akcií KM klesla o 40 procent.

Zlaté časy luxusního zboží jsou pryč, shodují se analytici, další růst bude pomalý a těžce vybojovaný. KM se s politickou nepřízní snaží vyrovnat snižováním cen – svoji populární prémiovou třiapadesátiprocentní pálenku Fej-tchien zlevnila ze dvou tisíc jüanů (šest tisíc korun) na polovinu.

Populární pálenky se vypije víc než vodky

Čirá pálenka paj-ťiou je v Číně oblíbeným alkoholickým nápojem. Ač je v Evropě prakticky neznámá, globálně se jí vypije víc než vodky, píše agentura Reuters. KM je jen jedním z mnoha výrobců, kteří ji produkují. Čína je největším trhem s alkoholickými nápoji na světě – připadá na ni 38 procent vypitého alkoholu, uvádí statistika International Wine & Spirit Research.

KM může být útěchou fakt, že v problémech není sama: nedaří se ani konkurenci. Diageo, výrobce nápoje Šuej-ťing-fang, což je další oblíbená značka paj-ťiou, nedávno ohlásil pokles tržeb o 66 procent. Další rival, firma Wuliangye Yibin, je ve ztrátě a vykazuje nejhorší výsledky od roku 2002.

Saša Blau: Rok Koně

Petr Horký: Asijské vyhlídky