Šéf ruských železnic odešel kvůli sporu o dotace, tvrdí ruská média

Ruský podnikatel Vladimir Jakunin

Ruský podnikatel Vladimir Jakunin Zdroj: Юрий Головин via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

ČTK
Blízký spolupracovník ruského prezidenta Vladimira Putina Vladimir Jakunin zřejmě musel odejít z čela státních drah kvůli tomu, že stále žádal dotace, ačkoliv vedení státu naopak nařizovalo snižování nákladů. Jakunin se nyní uchází o křeslo v horní komoře ruského parlamentu. Ruské železnice jsou největší zaměstnavatel v zemi.

„Jakunina žádali snižovat náklady, ale začal se rozčilovat a prohlásil, že nemůže propouštět a že v takovém případu odejde. To už naštvalo samého prezidenta a řekl: 'Tak odejdi',“ vylíčil listu Vedomosti klíčovou schůzku u hlavy státu nejmenovaný, vysoce postavený zdroj.

Dráhy se ustavičným požadováním dotací se při nynějším stavu státního rozpočtu podle něj staly „systémovým problémem“. Pokud by se ceny za přepravu v příštím roce zvýšily o 7,5 procenta, železnice by potřebovaly 130 miliard rublů (asi 43 miliard korun). A bez dotací by bylo nutné zvýšit tarify za přepravu o 17,7 procenta. Vláda však nemohla připustit ani takové zdražení, ani tak vysoké dotace, a tak tlačila na snížení nákladů o 30 až 75 miliard rublů.

Jakunin si podle zmíněného zdroje už dlouho přál odejít, protože „delší pobyt v této funkci se už pro něj stával nebezpečný - společnost je natolik neefektivní a zapletená do korupce, že by to dříve či později dopadlo nešťastně“.

Jakuninův nástupce Oleg Belozerov (45), který byl doposud prvním náměstkem ministra dopravy, se těší podpoře z nejvyšších míst k uskutečnění potřebných čistek a reforem, jakož i prý disponuje od tajné služby FSB složkami na každého z „železničních generálů“.

Ruská státní monopolní železniční společnost má více než milion zaměstnanců a spravuje 85 tisíc kilometrů kolejí, což je třetí největší železniční síť na světě. Firma je důležitá pro rozsáhlý energetický, těžařský a zemědělský sektor.