Senátorům v USA začíná vadit i propaganda z Číny. Chystají proti ní zákon

Čínská delegace na oslavě konce druhé světové války v Moskvě

Čínská delegace na oslavě konce druhé světové války v Moskvě Zdroj: Kremlin via Wikimedia Commons (CC BY 4.0)

Dvojice amerických senátorů představila návrh zákona, který má Spojeným státům pomoci lépe vzdorovat propagandě zahraničních mocností. Vedle Ruské federace a její televizní stanice RT (dříve Russia Today) podle předkladatelů propagandisticky působí na americkém území také Čína. Spojené státy se mají bránit systematickým vyvracením šířených dezinformací. Pro tyto účely by se v následujících dvou letech vyčlenily 20 milionů dolarů (470 milionů korun).

Návrh zákona nyní musí projednat Kongres. Veškeré aktivity zaměřené na boj s propagandou by řídilo nově vzniklé centrum strategické komunikace pod ministerstvem zahraničních věcí.

Spolupracovalo by také s rezortem obrany, neziskovými organizacemi a vládními stanicemi Hlas Ameriky a Rádio Svobodná Evropa. „Tyto organizace jsou účinným nástrojem prosazování svobodné a zdravé žurnalistiky. Rozsah jejich aktivit však bledne v porovnání s ruskými státními kanály jako je Sputnik či RT (dříve pojmenována Russia Today - pozn. redakce) nebo čínskou China Central Television (CCTV),“ uvedl republikánský senátor Rob Portman při představování zákona, na němž se podílí spolu s demokratem Chrisem Murphym.

Na angažmá Ruska v informační válce upozornila již loni Vysílací rada guvernérů (BBG), která mimo jiné funguje jako správní rada Rádia Svobodná Evropa a Hlasu Ameriky. Nyní si americké úřady poprvé více všímají i role Číny a jejích aktivit v oblasti propagandy a kyberbezpečnosti.

Jednou ze „zbraní“ Pekingu je i televizní stanice China Central Television (CCTV) vysílaná i v několika zahraničních jazykových mutacích, která údajně pomáhá legitimizovat teritoriální nároky Číny v Jihočínském moři.

„Vysílání CCTV věnuje dost prostoru vojenské historii země, čínské armádě a zdůrazňování jejího příspěvku k udržování světového míru a stability,“ uvádí analýza Strategického institutu armády Spojených států.

Inspirace Evropou

Americké návrhy na boj proti propagandě se principem neliší od metod, které používá Evropská unie proti informačním aktivitám Ruské federace: od loňského roku bruselský tým Stratcom East každý týden vydává přehled zavádějících informací šířených médii nakloněnými Kremlu. Podobný seznam vydává například český think-tank Evropské hodnoty, který je Evropskou unií částečně financovaný.

Kromě lživých či neověřitelných zpráv se v publikovaných přehledech objevují také interpretace významných událostí (migrační krize nebo vyjednávání transatlantické dohody) z pohledu takzvaných prokremelských webů. Ty podle zástupce ředitele Evropských hodnot Jakuba Jandy plní úlohu spoluhráče ruských státních kanálů, které mají za úkol systematicky očerňovat západní instituce manipulativně vybíranými zprávami a dezinformacemi.

Jistá ostražitost panuje podle Jandy v EU i vůči Číně, ovšem zaměřená spíše na hospodářskou špionáž než na propagandistické působení televize CCTV, která vysílá mimo jiné v angličtině, španělštině a francouzštině. „V evropském kontextu je samozřejmě dominantní hrozbou na tomto poli Ruská federace a její aktivity,“ uvedl Janda.

Nejlepší zbraň? Kritické myšlení

Na otázku, zda pracovníci RT a Sputniku manipulují s fakty a zdroji informací jinak než například britský bulvární list The Sun svým titulkem „Putin’s Missile“ (Putinova raketa) u zprávy o sestřelení letu MH17 nad Ukrajinou, Jakub Janda odpověděl, že „Sun či Fox News se od RT liší absencí konkrétní politické agendy, byť mohou být občas hloupé či nepřesné. Je však rozdíl mezi ideologií (například konzervativní Echo24 versus progresivistický Deník Referendum) a konkrétním politickým zadáním jako v případě RT či Sputniku,“ doplnil zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty.

Podle něj je nejlepší zbraní proti manipulaci schopnost kriticky vyhodnocovat informace, důraz na systematické zvyšování mediální gramotnosti přesto v navrhované americké legislativě chybí. „To je opatření, které začne mít reálný dopad minimálně za tři až pět let. Je potřeba ho udělat, ale v současné fázi situaci nijak nezlepší,“ míní Janda. Podle zkušeností Evropských hodnot se prý o pozadí fungování médií jako je RT či Sputnik zajímá jen limitovaná skupina lidí.