Ekonomové ale upozorňují na to, že byť má Švýcarsko pouze tříprocentní nezaměstnanost a platy by se reálně kvůli ústavnímu minimu musely zvednout jen 330 tisícům zaměstnanců, příliš vysoká mzda může uškodit konkurenceschopnosti země.
Švýcarsko by mělo více než dvakrát vyšší základ, než na jakém se shodla velká koalice v Německu a platilo by svým zaměstnancům až devětkrát více, než je zákonné minimum v zemích střední Evropy, včetně Česka.
Proti platovému minimu se vyslovila také federální vláda i parlament, nesouhlasí ani konference kantonů. Kritické hlasy zaznívají i z byznysu, ačkoliv třeba síť supermarketů Migros vyplácí zvažované minimum již nyní.
„Pro tvorbu nových míst by kladný výsledek referenda nebyl dobrý,“ prohlásil Peter Brabeck-Letmathe, šéf koncernu Nestlé.
Skutečným problémem Švýcarska nejsou podle expertů nízké platy, ale rozevírající se nůžky v příjmových statistikách. Zatímco reálné příjmy nejvýdělečnější desetiny obyvatelstva za poslední dva roky stouply o sedm procent, u nejnižších deseti procent naopak o téměř procento poklesly. Ve Švýcarsku, které vždy bodovalo ve statistikách genderově vyrovnaných platů, také rostou nerovnosti v příjmech žen a mužů. Jejich mzdy se loni v identických pozicích rozcházely téměř o pětinu.
Nedělní referendum, v němž budou Švýcaři mimo jiné hlasovat o centrálním nákupu 22 stíhaček typu Gripen, je další z řady, které reguluje původně liberální švýcarskou ekonomiku. Loni lidové hlasování omezilo platy manažerům a zavedlo přísnější pravidla pro migranty.
Minimální mzda v Evropě (v eur/hod, říjen 2013) | |
---|---|
Lucembursko | 11,1 |
Francie | 9,43 |
Belgie | 9,1 |
Nizozemsko | 9,07 |
Irsko | 8,65 |
Velká Británie | 7,78 |
Slovinsko | 4,53 |
Malta | 4,06 |
Španělsko | 3,91 |
Řecko | 3,35 |
Portugalsko | 2,92 |
Polsko | 2,21 |
Česko | 2,01 |
Maďarsko | 1,97 |
Slovensko | 1,94 |
Estonsko | 1,9 |
Litva | 1,76 |
Lotyšsko | 1,71 |
Rumunsko | 1,06 |
Bulharsko | 0,96 |
Zdroj: Evropská komise