Tesco míří do Indie, jde o první zahraniční supermarket na zdejším trhu

Tesco

Tesco Zdroj: tesco

Britský maloobchodní řetězec Tesco dnes dokončil dohodu o vytvoření společného podniku s indickou maloobchodní společností Trent Hypermarket Limited (THL), která je divizí skupiny Tata Group. Tesco je tak prvním zahraničním supermarketem, který vstoupil na indický maloobchodní trh, jehož hodnota se odhaduje na 500 miliard dolarů (deset bilionů korun).

    Tesco získá za 85 milionů liber (2,8 miliardy korun) poloviční podíl v THL, která provozuje řetězec obchodů Star Bazaar. Řetězec má 12 obchodů v jižní a západní Indii a prodává potraviny, potřeby pro domácnost a osobní péči, ale také módu a módní doplňky. Tesco už od roku 2008 s obchody Star Bazaar spolupracuje.

    Indická vláda umožnila zahraničním investorům od září 2012 vlastnit v indických maloobchodních firmách podíl až 51 procent. Tesco, které je třetí největší maloobchodní firmou na světě, se loni stalo prvním podnikem, který si podal žádost o vstup do indické maloobchodní firmy.

Tesco expanzi v zahraničí nevzdává

    Dohoda podle agentury Reuters ukazuje, že Tesco nadále hodlá expandovat v zahraničí, přestože se nedávno rozhodlo zavřít své ztrátové aktivity v Japonsku a Spojených státech a naopak investovat vysoké částky do zlepšení ziskovosti svých obchodů v Británii.

    Rozhodnutí indické vlády uvolnit investice v maloobchodním sektoru vyvolalo velkou kritiku dalších politických stran v Indii. Ty se obávají, že schválený krok bude mít negativní dopady na miliony rodinných obchodů s potravinami. Podle vlády a globálních obchodních řetězců však má uvolnění pravidel vytvořit nová pracovní místa a pomoci překonat chronické problémy se zásobováním potravinami, což v Indii prudce zvyšuje jejich ceny.

    Velké světové řetězce od vstupu na indický maloobchodní trh doposud odrazoval odpor opozičních politiků a také nařízení, podle kterého musí pocházet část dodávek z místních zdrojů, což podle nich podnikání v zemi zhoršuje. Podle původního nařízení musí 30 procent nabídky zahraničních supermarketů pocházet z místních zdrojů. Loni v srpnu vláda toto nařízení zmírnila kvůli obavám, že by to mohlo blokovat investice. Nyní mají na splnění tohoto cíle firmy pět let, což znamená, že ve svém počátku mohou zboží dovážet.