V Bratislavě bourají tunel metra, které nikdy nevyjelo | E15.cz

V Bratislavě bourají tunel metra, které nikdy nevyjelo

Štěpán Bruner

Štěpán Bruner

Ve slovenské metropoli mělo vyrůst druhé metro v Československu. Z plánů na dvě linky podzemky ale zbyl jen jeden krátký tunel. A brzy zmizí i ten. Torzo stavby musí ustoupit rozšiřujícímu se sídlišti v bratislavské čtvrti Petržalka.

Plán vybudovat metro v Bratislavě se objevil před více než čtyřmi dekádami a od roku 1976 byla trasa metra součástí územních plánů. Stavba první linky, které měla vést z Petržalky přes centrum města na letiště Milana Rastislava Štefánika, začala v roce 1985 na jižním okraji Bratislavy.

Už po roce se ale stavba zastavila. Po roce 1989 byl projekt počítající s využitím sovětského metra definitivně zrušen. Bratislava začala o další stavbě metra jednat s francouzskou firmou Matra Transport International. V roce 1997 založilo město podnik, který měl výstavbu města řídit. Už o rok později ale propukly spory s konsorciem dodavatelů, když Bratislava žádala větší zapojení domácích společností do výstavby. K podpisu smlouvy o metru nikdy nedošlo a Bratislava vsadila na rozvoj tramvajových linek.

Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu

Po rozestavěném metru se do dneška dochovaly pouze zbytky náspu a torzo depa Janíkov Dvor. Druhou památkou na bratislavské metro, která ale neměla sloužit přímo k provozu, jsou až 30 metru hluboké štoly na břehu Dunaje v centru města, jejichž účelem bylo ověřit, jak hodně by prosakovaly stěny plánovaného tunelu pod řekou.

Před několika týdny začaly práce na bourání části tunelu v Petržalce. Torzo depa musí ustoupit inženýrským sítím pro developerský projekt Jižní město, který na okraji Petržalky buduje společnost Cresco Group slovenského realitního magnáta Štefana Beleše.

Mnohamiliardová zakázka jde do finále, pražský dopravní podnik převezme poslední tramvaj 15T
Restauratér Šimůnek: Většina českých hospod je těsně před bankrotem
Česko by si vystačilo s vlastním hovězím. Kvůli tlaku na cenu se ale vyváží
Česko vysychá. Boj o vodu stojí miliardy
Sto let Aera Vodochody: firma hledá cestu, jak nahradit klíčovou zakázku
Ivan Pilip: Budoucnost republiky dávno není ve velkých továrnách
České letouny L 410 budou střežit polské hranice

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!