V Itálii vyjel nejrychlejší evropský vlak Frecciarossa 1000

italský rychlovlak Frecciarossa

italský rychlovlak Frecciarossa Zdroj: ctk

Nový italský rychlovlak Frecciarossa 1000, který se honosí přívlastkem nejrychlejší vlak Evropy, zahájil pravidelný provoz na lince mezi Milánem, Římem a Neapolí. Zatím se bude zajíždět rychlostí maximálně 300 kilometrů v hodině, do prosince má dosahovat až 360 kilometrů za hodinu a teoreticky může jezdit i čtyřsetkilometrovou rychlostí.

Frecciarossa 1000 zahájila provoz s šesticí souprav, které budou obstarávat celkem osm spojení denně. Z nich čtyři budou zajíždět do Turína a čtyři budou končit v milánské veletržní stanici Rho Fiera kvůli světové výstavě Expo 2015. Většina jich bude na jihu vyjíždět z Neapole. V září bude přidáno šest spojů.

italský rychlovlak Frecciarossaitalský rychlovlak Frecciarossa | ctk

První souprava, pojmenovaná po slavném italském sprinterovi Pietru Menneovi, absolvovala inaugurační jízdu s cestujícími 25. dubna. Na trase z Milána do Říma se s ní svezl italský prezident Sergio Mattarella, několik ministrů a další významní hosté.

Supervlak zvládne překonat téměř šestisetkilometrovou vzdálenost mezi Milánem a Římem za dvě hodiny a 15 minut, což je o 45 minut méně než dosavadní rychlovlaky. Italská státní železniční společnost Trenitalia chce těmito soupravami postupně nahradit všechny dosavadní rychlovlaky typu Frecciarossa (Rudý šíp). Slibuje si, že díky nim přetáhne zákazníky letecké společnosti Alitalia.

italský rychlovlak Frecciarossaitalský rychlovlak Frecciarossa | ctk

Od prosince by už italské dráhy měly mít k dispozici 22 nových vlaků se šesti vagony a 455 místy ve čtyřech různých třídách. Kompletní flotila 50 supervlaků by měla Itálii křižovat od prvních měsíců roku 2017. Frecciarossa 1000 může podle Trenitalia jezdit na jakékoli vysokorychlostní trati v Evropské unii. Nový vlak vyrábí kompletně v Itálii firma AnsaldoBreda, kterou vlastní společnost Finmeccanica společně s kanadskou skupinou Bombardier. Dráhy do jeho vývoje a výroby investovaly 1,6 miliardy eur (téměř 44 miliard korun).