V jihovýchodní Asii dominují zahraniční e-shopy

Asie vítá rok draka

Asie vítá rok draka Zdroj: CTK/AP

Více než 190 milionů lidí v šesti zemích jihovýchodní Asie je připojených k internetu a jejich počet neustále roste. Množství uživatelů sítě v této oblasti roste nejrychleji na světě, zjistila firma comScore, která sleduje dění na internetu. To dělá z jihovýchodní Asie atraktivní oblast pro internetové obchodníky a digitální start-upy všeho druhu.

Motorem růstu jsou mladí lidé do 35 let. U svých počítačů tráví nejvíce času Vietnamci a Thajci, píše dále comScore. Během doby, kterou stráví na internetu, se nejvíce času asijští uživatelé zdrží na sociálních sítích. Poměrně značnou dobu ale stráví i nakupováním. Nejvíce kapitálu proto investoři v Asii nalili do start-upů, které se zaměřují na prodej oblečení a módních doplňků přes internet, píše firma CB Insights, která sleduje pohyb investičního kapitálu.

Vietnamský e-obchod Vat Gia patří do skupiny společností, které získaly kapitál ze zahraničí. Firma založená v roce 2006 je známá svými velko- i maloobchodními službami a má pověst webu, který naučil Vietnamce nakupovat přes internet. Hodnota firmy se odhaduje na 75 milionů dolarů.

Lídry Amazon a Lazada

Lokálním hráčům se sice často daří, lídry trhu v oblasti jsou ale zahraniční firmy Amazon a Lazada, informuje comScore. Lazada má cíl stát se Amazonem jihovýchodní Asie. Její weby, které byly spuštěny v dubnu 2012 berlínskou firmou Rocket Internet, prodávají elektroniku, mobilní telefony, hry, domácí potřeby a oblečení. Firma Rocket Internet nyní oznamuje, že pro projekt Lazada nedávno získala od investorů kapitál ve výši 250 milionů dolarů na další rozvoj a 112 milionů dolarů na e-shop s módou jménem Zalora.

„Rád si prohlížím webové stránky Zalora a produkty, jež nabízejí. Ale nevím, jak se tam platí přes internet, a nechci používat platební kartu,“ říká pětatřicetiletá filipínská spisovatelka Jovy Gerodias. Stejné problémy má mnoho dalších „nepřizpůsobivých“, kteří ještě stále nakupování po síti nevěří.

Řada start-upů se snaží nářky těchto lidí vyslyšet a zaměřují se na platby přes internet. Platební terminály vytvářejí třeba filipínské firmy Dragonpay a Qwikwire, vietnamská 1Pay, indonéská Coda Payments a také firma 2C2P, jejímž klíčovým trhem je Thajsko, ale pokrývá také Kambodžu, Laos, Indonésii a Filipíny. Místní logistické firmy se také snaží povzbudit nakupující tím, že umožňují platit v hotovosti až po doručení.

Ale některé e-shopy jdou dál a nabízejí dodání tentýž den pomocí kurýrů na motocyklech. Několik měsíců trvající politické protesty v mnoha thajských městech a hlavně v Bangkoku neodradily Thajce od nakupování. E-shop RakutenTarad. com dokonce zavedl expresní poštu pro lidi, kteří se trvale přesunuli na místo dění protestů, zjistil blogger Saiyai Sakawee. Thajsko také zažilo svůj první „On-line Mega Výprodej“, který trval osm dní a snažil se napodobit úspěch amerického Kyberpondělí.

Být on-line se zkrátka v jihovýchodní Asii stále více stává synonymem nakupování. Toho chtějí využít jak domácí hráči, tak zahraniční značky.