V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Kokpit- Boeing 767-300 ER

Kokpit- Boeing 767-300 ER Zdroj: David Malík

Germanwings
Uniformy Germanwings.
Kokpit Airbusu A380
Germanwings
Germanwings
11 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot úmyslně havaroval s letadlem a zabil všech 150 lidí na palubě, vešlo v platnost bezpečnostní opatření nařizující přítomnost vždy alespoň dvou osob v kokpitu letadla – pokud jeden z pilotů odejde, musí ho nahradit jiný člen posádky. To chtějí německé aerolinky zrušit, stejný záměr vyjádřily i Švýcarské mezinárodní aerolinie.

Německá letecká asociace (BDL) argumentuje tím, že bezpečnostní nařízení způsobuje častější otevírání dveří do kokpitu, což prý zvyšuje riziko potenciálního vniknutí neoprávněné osoby k řízení.

Asociace oznámila, že o chystané změně své bezpečnostní politiky informovala Národní úřad pro letectví (Federal Aviation Office) v Braunschweigu s tím, že chce změnu do pravidel implementovat nejpozději do prvního června.

Stejný záměr zrušit pravidlo dvou osob v kokpitu vyjádřily i Švýcarské mezinárodní aerolinie, které ho zavedly rovněž po havárii letu Germanwings. „Pravidlo nezvyšuje bezpečnost letu,“ píše se v prohlášení aerolinek.

Video: Co se dělo před havárií letu Germanwings

Video placeholder
Co se dělo před tím, než pilot záměrně poslal 150 lidí na smrt? • Tomáš Polák, Reuters

Tragédii německé letecké společnosti způsobil psychicky narušený sedmadvacetiletý pilot Andreas Lubitz 24. března 2015 na cestě z Barcelony do Düsseldorfu. Tehdy úmyslně navedl airbus do skalního masivu mezi obcemi Le Vernet a Prads-Haute-Bléone ve francouzských Alpách.

Na palubě byl jako druhý pilot, využil ale momentu, kdy kapitán odešel na toaletu a v kokpitu se zamknul. Na základě této tragédie vešlo v platnost pravidlo dvou osob v kokpitu.

Němečtí vyšetřovatelé později zjistili, že Lubitz měl na den nehody vypsanou neschopenku od lékaře, kterou ale doma roztrhal. Dlouhodobě trpěl psychickými problémy. Před osudným letem si také hledal na internetu informace o sebevraždách a o zabezpečení dveří kokpitu.

O ne/povinnosti pilotů podstupovat lékařské prohlídky u psychologů jsme publikovali rozhovor s leteckým psychologem Oliverem Dzvoníkem>>>