Veselý, ale někdy tichý. Takový byl pilot, který zavinil tragédii v Alpách

Zatím není jasné, proč Andreas Lubitz, druhý pilot Airbusu A320 aerolinek Germanwings, v úterý způsobil havárii svého stroje, v jehož troskách ve francouzských Alpách zahynulo všech 150 lidí na palubě. Podle šéfa Lufthansy, mateřské společnosti aerolinek Germanwings, Carstena Spohra šlo o bezproblémového a stoprocentně připraveného pilota.

Vyšetřovatelé po rozboru záznamu komunikace v pilotní kabině dospěli k závěru, že Lubitz znemožnil návrat do kokpitu kapitánovi airbusu, který předtím odešel na toaletu. Poté druhý pilot záměrně navedl stroj na kurs, který znamenal kolizi se zemí.

Německá média uvádějí, že Lubitz, kterému bylo 28 let, pocházel z města Montabaur v německém Porýní-Vestfálsku. Před jeho tamním bydlištěm hlídkují policisté. Podle televizní stanice n-tv Lubitz vlastnil přinejmenším ještě jeden malý byt v blízkosti düsseldorfského letiště.

Pilot ze zříceného německého letounu prý možná trpěl depresemi
V německých médiích se množí spekulace, že 27letý pilot, jenž podle vyšetřovatelů v úterý úmyslně poslal k zemi airbus společnosti Germanwings s dalšími 149 lidmi na palubě, trpěl depresemi nebo syndromem vyhoření. Deprese prý možná byly i důvodem přerušení jeho leteckého výcviku před šesti lety.
Andreas Lubitz jednou přerušil výcvik kvůli syndromu vyhoření a depresím, citoval dnes deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) matku někdejší spolužačky pilota. Také magazín Der Spiegel od pilotových přátel zjistil, že Lubitz prý výcvik přerušil kvůli „syndromu vyhoření nebo depresi“.

Jeden z Lubitzových známých z leteckého klubu televizi n-tv řekl, že šlo o „zdrženlivého muže, žádného bláznivce, jací se někdy v letectví vyskytují“. První kontakt s létáním prý měl už ve 14 letech. Podle dalšího člena leteckého klubu Petera Rückera byl Lubitz veselý, ale někdy trochu tichý.

Lubitz podle Spohra začal s pilotním výcvikem v roce 2008 a po jeho dokončení pracoval několik měsíců jako doprovod. V roce 2013 nastoupil na Airbus A320, tedy na stejný typ stroje, který v úterý havaroval. Šéf Lufthansy se zmínil o tom, že Lubitz před šesti lety výcvik na nějakou dobu přerušil. Zda to souviselo s psychickými či jinými zdravotními potížemi, ale odmítl sdělit s odvoláním na německé zákony.

Norwegian mění pravidla: pilot nesmí zůstat v kabině sám
Norské aerolinky Norwegian reagovaly změnou svých bezpečnostních pravidel na převratné poznatky z vyšetřování úterního pádu letounu společnosti Germanwings. Zavádějí pravidlo, že žádný z pilotů nesmí v pilotní kabině nikdy zůstat sám. „Musí být v kokpitu vždy dva lidé. To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ vysvětlila mluvčí norského dopravce.
Šéf německého koncernu Lufthansa Carsten Spohr dnes na tiskové konferenci k dosavadním výsledkům vyšetřování zřícení stroje dceřiné společnosti řekl, že podle jeho znalostí je u evropských leteckých společností takové pravidlo výjimečné.

Nic zatím nenasvědčuje tomu, že by úterní tragédie měla teroristický rozměr. Francouzská prokuratura uvedla, že nebyly objeveny žádné záznamy o možných kontaktech druhého pilota havarovaného airbusu s teroristy.