Značka je v Šanghaji dražší než auto

Dopravní značky v Šanghaji

Dopravní značky v Šanghaji Zdroj: profimedia.cz

Šanghajskou „espézetku“ by chtěl mít v Číně každý. Kdo ji nemá, nesmí ve špičce používat rychlé nadzemní silnice, po kterých jezdí miliony Číňanů z dalekého okolí každý den do práce. Plechové značky jsou tak vzácné, že se prodávají i v aukcích. Často stojí stejně jako běžný automobil.

Průměrná cena šanghajské značky je 75 tisíc jüanů (asi 230 tisíc korun). Za stejné peníze se dá koupit čtyřmístný sedan Geely MK-II. Ceny rychle rostou, před rokem značky stály v průměru 50 tisíc jüanů. Na černém trhu jsou ještě dražší – podle Shanghai Morning Post se značky z druhé ruky letos prodávají za 81 tisíc jüanů. Pan Čang z Nan-ťingu, města vzdáleného od Šanghaje asi dvě stě kilometrů, si značku dokonce koupil jako investici, protože věří, že její cena se bude dál zvyšovat, píše anglicky psaný deník China Daily.

Jiní si značky kupují, protože jim nic jiného nezbývá. Například manažerka japonské firmy Jo-lan-ta Tungová, která si před čtyřmi měsíci koupila nové auto, stále chodí na aukce shánět kýženou plechovou destičku. „Nemůžu nechat své auto jen tak stát a zahálet,“ říká. O jinou značku než šanghajskou Tungová nestojí, jen s ní se totiž dostane ve špičce do práce. „Je jedno, jak hezké auto máte, když se s ním nedostanete na nadjezdy,“ postěžovala si deníku Wall Street Journal.

Značky se prodávají každou třetí sobotu v měsíci na Mezinárodní komoditní burze v Šanghaji. Pokaždé je v dražbě k mání osm tisíc značek. Účast v dražbě vyžaduje poměrně složitou byrokratickou proceduru. Účastník se musí zaregistrovat u Bank of Communications, kde zaplatí zálohu dva tisíce jüanů. Je zapsán do databáze dražitelů. V dražbě má každý ze zaregistrovaných tři pokusy. Peking problém s čísly řeší pomocí loterie. Získat tamní značku je levnější, ovšem je třeba spoléhat na osud. Movití si mohou značku v Pekingu koupit za 100 tisíc jüanů.

Deník South China Morning Post se pustil do srovnání pravděpodobnosti, s níž lze získat značku v Šanghaji a v Pekingu. Zatímco v Šanghaji získá „espézetku“ zhruba jeden ze 71 žadatelů, v hlavním městě ji vyhraje každý 75. řidič.

Systém aukcí také živí profesionály, kteří na aukce chodí jako do práce. Existují takzvaní „skalpovači aut“, kteří si koupí ojeté auto jen kvůli značce a pak ho zase prodají. Zůstane jim cenná komodita – registrovaná šanghajská značka. Mnozí Číňané se ale spokojí se značkami z nedalekých provincií Ťiang-su a Če-ťiang.