Značka Polsko roste nejrychleji na světě

Polsko

Polsko Zdroj: profimedia.cz

Aureliusz M. Pędziwol
Hodnota národní značky Polsko vzrostla za posledních dvanáct měsíců o tři čtvrtiny. Vyplývá to z žebříčku Top 100 Nation Brands 2012, který sestavuje londýnská poradenská firma Brand Finance. Jediná země, která od svého vstupu do EU nepřetržitě roste, poskočila z 24. na 20. místo, když se dostala před Rakousko, Tchaj-wan, Belgii a Saúdskou Arábii.

Zatímco v předchozím roce odhadovala Brand Finance hodnotu značky Polsko na 271 miliard dolarů, v letošním vydání žebříčku je to již 472 miliard dolarů. „V G20 Polsko ještě křeslo nemá, ale je úžasné takto proniknout mezi první dvacítku národních značek,“ raduje se polský ekonomický deník Puls Biznesu.

Autoři zprávy zdůrazňují, že Polsko v roce 2012 patřilo k velkým vítězům „především díky očekávanému dlouhodobému růstu“, a pokračují, že „Polsko prostě roste dál“. Tím se v EU stává výjimkou. Od první velké krize v roce 2008 nebylo zasaženo recesí, naopak. Rizikový profil polské ekonomiky byl nižší než v předchozím roce

Nepřekvapuje, že na druhém místě v meziročním zhodnocení národní značky se díky sedmdesátiprocentnímu přírůstku umístila Ukrajina. Červnové fotbalové mistrovství Evropy, které se odehrávalo v obou zemích, zvýšilo očekávání růstu a také zlepšilo image a reputaci pořadatelů, ačkoli rating se začal připravovat několik měsíců před prvním varšavským hvizdem.

Top 100 Nation Brands 2012Top 100 Nation Brands 2012 | Brand Finance

Pořadí na nejvyšších pozicích není příliš překvapivé. První místo patří s obrovským odstupem značce Spojené státy (14,6 bilionu dolarů), za níž následují Čína (4,9 bilionu) a Německo (3,9 bilionu). Značka Česká republika je se 166 miliardami dolarů na 37. místě, když s 54procentním meziročním přírůstkem (7. největší na světě) postoupila z místa 42.

V pořadí kontinentů vede Evropa. Celkovou hodnotu evropských národních značek odhaduje Brand Finance 2012 na 17,5 bilionu dolarů. Meziroční nárůst devatenáct procent je však skromný a byl by ještě nižší nebýt některých rychle rostoucích ekonomik východní Evropy.