Boom minipivovarů je minulostí, říká nový šéf oborového sdružení

České minipivovary

České minipivovary Zdroj: ČTK

Minipivovar Proud je zajímavý mimo jiné tím, že je svým způsobem součástí jiného většího pivovaru - Plzeňského Prazdroje v Plzni.
Pohled na Festival minipivovarů na Pražském hradě.
Chmel - bez něj se pivo neobejde.
Důležitá je samozřejmě i celková pivní kultura včetně šatů.
Program prvního dne akce. Festival na Hradě byl dvoudenní.
11
Fotogalerie

Minipivovarů je v Česku aktuálně kolem pěti set. Padesát vybraných se o tomto víkendu představilo široké veřejnosti při festivalu na Pražském hradě. Co čeká tuzemské malé pivovary a na čem společně pracují? Na to odpovídal pro Formen nový šéf Českomoravského svazu minipivovarů Michal Voldřich, který před pár dny vystřídal ve funkci dosavadního prezidenta Jana Šuráně. Zároveň si v článku prohlédněte galerii ze zmíněného festivalu.

Kolik je v Česku minipivovarů?

Zhruba pět stovek. Ještě není úplně pevně dané, kdo po covidu skončil nebo skončí, naopak jiné pivovary přibyly.

V jaké fázi rozvoje pivního trhu z pohledu těch menších subjektů jsme?

Boom minipivovarů je minulostí. Pivovarů bude přibývat ubývat, ale ten obrovský nárůst v uplynulých deseti letech už se zbrzdil. Myslím si, že 500 je tak zhruba to číslo, kolem kterého se budeme nyní pohybovat.

Kam v Praze na pivo? Tipy na terasy, které lákají k posezení >>>

Video placeholde
Kam v Praze na pivo? Tipy na terasy, které lákají k posezení • Videohub

Jsou trendy, vlny, módy, které jsou teď v produkci českých minipivovarů patrné?

Minipivovary jsou orientovány na všemožné speciály. Sládci si pak dál vymýšlejí další a další styly nebo kopírují světové trendy, které tu nejsou. Populární jsou nyní ochucená kyselá piva, ať už spontánně nebo řízeně kvašené kyseláče.

Zmiňujete kopírování světových trendů - daří se naopak Čechům vyvinout, prosadit a prezentovat nějaký inovativní původem český styl?

U nás je myslím důležité, abychom dali více osvěty na klasiku, na český ležák. Máme chráněné zeměpisné označení České pivo. Nepoužívá se ale příliš. Němci nebo Belgičané jsou v marketingu kolem svých piv mnohem dál. A my – jak minipivovary, tak velké pivovary - musíme o toto dbát. Ve světě nemáme s našimi pivy takový respekt, jaký bychom si možná zasloužili.

Dříve byl český trh výrobců piva docela rozdělen, malý vs. velcí, nepanovala mezi nimi příliš přátelskost. Je to už jinak?

Věřím, že ano. Velké pivovary neměly dost velkou pokoru. Stále se prezentovaly jako nosiči tradice, přitom znalých a poučených bylo a je mnohem víc.

Prohlédněte si v galerii, jak vypadal festival na Pražském hradě.

Vy osobně čerstvě vstupujete do funkce zástupce malých pivovarů, o co vám půjde?

Dvě základní témata už jsme zmínili: prosazovat značku České pivo a dbát o propojování malých a velkých. Dalším bodem budiž boj proti nešvarům, které se stále vyskytují, byť už naštěstí pomalu mizí: používání cizích sudů, používání dlouhých trvanlivostí, neideální skladování nefiltrovaných piv. Takže v těchto věcech nám musí jít o osvětu.