Rittig se v Česku vrací k podnikání. Bude pronajímat soukromý tryskáč

Soukromý letoun Nextant 400XT

Soukromý letoun Nextant 400XT Zdroj: Nextant

Návrat „politického podnikatele“ Ivo Rittiga začíná nabývat konkrétních obrysů. Poté, co loni Deníku N sdělil, že se vrací do Česka, kde znovu začne podnikat, se poprvé podařilo dohledat jeho reálný byznys, konkrétně pronájem tryskového letounu. Firmu Nextant, nyní přejmenovanou na Corte NEXT, koupil Rittig na sklonku roku, jak E15 potvrdil podnikatelův právní zástupce Vlastimil Rampula. Výši transakce neuvedl.

Motivem k akvizici byla podle Rampuly zajímavá příležitost. „Private jet je a bude pronajímán ke komerčním letům,“ sdělil stroze Rampula. Na další zaslané dotazy už nereagoval. 

Letoun Nextant 400XT pořídil Rittig od firmy Lucrosus Prague Holding, která dříve patřila investorovi Radovanu Vávrovi, ale následně ji převzal bývalý Rittigův spolupracovník Maksen Shino. Je to Vávrův dlouholetý parťák, který podle magazínu Reportér začínal jako projektový manažer u Rittigových právníků a se kterým se loni nerozešel v dobrém. Ale ani Lucrocus nevlastnil letadlo dlouho. Získal je teprve loni v květnu od společnosti Pactio Invest Miloslava Vyhnala. 

Za pozornost stojí, že Vyhnal, Shino a Vávra se od loňského května přou o podíly ve společnosti SimpleCell, tedy v provozovateli sítě internetu věcí. Ten se dostal do širšího povědomí hlavně díky spolupráci s projektem Xixoio, jehož představitele prošetřuje policie kvůli podezření z podvodu. Všichni tři byznysmeni ale tvrdí, že transakce se sporem nesouvisí. 

Rittig žil podle Deníku N do loňského roku převážně v Monaku, kde byl dlouhá léta rezidentem. S tím souvisí i skutečnost, že se svého českého byznysu před zhruba deseti lety zcela zbavil a od té doby údajně podnikal pouze v zahraničí. Některé transakce jsou veřejně známé. Například síť obchodů s luxusním zbožím v Pařížské ulici prodal podnikateli Zdeňku Bakalovi. 

O Rittigovi se nicméně hovoří jako o podnikateli, který si byznysový vliv v Česku udržoval. Dlouhodobě byl spojován například se zápasnickou organizací Oktagon. Sám však jakékoli finanční zapojení do projektu popírá.

„Z hlediska investic mě lákají oblasti, ke kterým mám blízko. Hlavně tedy obchod a produkty, ve kterých vidím budoucnost, jako je voda, CBD, erotika,“ řekl Rittig loni v srpnu pro Deník N s tím, že v případě vodního hospodářství by ho zajímala distribuce a skladování.

Podnikatel už v minulosti tento samý trykáč vlastnil, následně ho ovšem získala nejmenovaná banka, od které ho koupil právě Vyhnal.

Rittig začínal jako prodavač a už za minulého režimu byl odsouzen za krádež, podvod a zpronevěru. Později podnikal v luxusní módě, byl vyšetřován kvůli machinacím se stamilionovými veřejnými zakázkami a kvůli údajnému úniku informací z Bezpečnostní informační služby. V těchto kauzách byl však zproštěn obžaloby.

Byznys se soukromými tryskáči podle expertů nakopla pandemie. Movitější lidé se díky zapůjčení tryskáče mohli vyhnout riziku nákazy na palubě běžného letadla, popřípadě jím nahradit zrušené linky. Tento efekt ale s koncem restriktivních opatření postupně mizí, navíc se jako negativní faktor přidávají rostoucí náklady spojené s vyššími úroky či rostoucí cenou paliva.

Pronajímání soukromého jetu však podle Vyhnala stále představuje investici s relativně jistým a stabilním výnosem. Při běžné vytíženosti může jeden soukromý tryskáč generovat několik milionů korun tržeb ročně s výnosem kolem deseti procent. „Alespoň v případě, že máte dobře nastavené financování a nepřekvapí vás nějaká mimořádná oprava, kterou nekryje pojištění,“ uzavřel Vyhnal.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!