Akcie americké společnosti Mattel, která je výrobcem panenek Barbie, od začátku letošního roku zpevnily přibližně o 19 procent. Do kin byl minulý týden uveden film Barbie, který se letos stal z pohledu návštěvnosti nejvýdělečnějším snímkem. „Mattel si od filmu slibuje znovuzrození kultovní značky a do konce roku očekává i růst tržeb. To investoři z větší části už promítli do ceny akcií,“ myslí si analytik společnosti XTB Štěpán Hájek.
„Od uvedení filmu jsou akcie Mattelu o 1,44 procenta níže. Pokud však prodej panenek překoná očekávání, může růst i ocenění společnosti,“ uvedl Hájek. Tržby Mattelu podle něj až na pandemický boom převážně klesají. Úspěšné uvedení filmu pomáhá také například prodejcům oblečení a dalších produktů napojených na značku Barbie. Větší úspěch filmu ale může přinést i další růst ceny akcií, upozornil analytik.
Panenka Barbie byla poprvé představena v roce 1959 a od té doby se jí v různých provedeních prodaly miliardy kusů. Barbie je však v posledních letech kritizována za nerealistické zobrazení ženského těla a za to, že je příliš stereotypní.
Mattel podpořil film i řadou dalších aktivit. Firma uzavřela smlouvy s více než stovkou licencovaných partnerů, kteří budou prodávat zboží s motivy Barbie. Hračkářská firma také vytvořila speciální webovou stránku, kde fanoušci mohou najít informace o filmu a soutěžit o ceny. Prodej by měla podpořit i masivní kampaň za 150 milionů dolarů (asi 3,3 miliardy korun). Samotný film stál přitom 145 milionů dolarů.
Produkty s motivy Barbie prodávají firmy jako Zara, Primark, Burger King, Forever 21, Gap a další. Podle prvních odhadů poptávka překonává očekávání. Podle Hájka se předpokládá, že Mattel bude mít z prodeje ziskovou marži až 90 procent. Společnost z licenčních práv očekává zisk minimálně 130 milionů dolarů. Samotný film vydělal za necelý týden půl miliardy dolarů.
Podobný úspěch už v minulosti dokázaly i další společnosti. Například pilotní brýle značky Ray-Ban Toma Cruise z filmu Top Gun 2 zaznamenaly po uvedení filmu 70procentní nárůst poptávky. Ještě lepší odezvu v růstu celkových tržeb měl film Lego příběh z roku 2014. „Tržby firmy tehdy vzrostly o 13 procent,“ podotýká Hájek.
Mattel ve čtvrtek reportoval své čtvrtletní hospodářské výsledky. Zisk společnosti v letošním druhém kvartále klesl o 59 procent na 27,2 milionu dolarů (zhruba 589 milionů korun). Tržby se meziročně snížily o 12 procent na 1,09 miliardy dolarů. Trh nicméně čekal, že Mattel vykáže místo zisku ztrátu. Také tržby překonaly odhady analytiků.