Akcie Tesly, BMW či Ferrari připisují desítky procent. Luxus se o budoucnost bát nemusí

Investorům, kteří letos vsadili na některé z nejznámějších automobilek, zatím dělají přírůstky v jejich portfoliích radost.

Investorům, kteří letos vsadili na některé z nejznámějších automobilek, zatím dělají přírůstky v jejich portfoliích radost. Zdroj: Shuttersock

Investorům, kteří letos vsadili na některé z nejznámějších automobilek, zatím dělají přírůstky v jejich portfoliích radost. Daří se hlavně luxusním značkám jako BMW, Ferrari nebo i čínskému NIO. Samostatnou kategorií je pak love brand investorů Tesla – ta si zatím přilepšila o 144 procent od začátku roku. Právě silným turbulencím, které v autoprůmyslu vyvolává přechod od spalovacích motorů k bateriím i cenová válka, budou  luxusní tituly nejsnáze odolávat. Velmi složité období naopak čeká tradiční evropské koncerny Stellantis či Volkswagen, do jehož soukolí spadá i tuzemská Škoda Auto.

Například akcie BMW si připsala od začátku roku více než čtvrtinu své hodnoty. „Vítězem cenových válek budou výrobci luxusnějších high-end automobilů, za které si kupující rádi připlatí. BMW nemá v plánu se do cenové války vůbec zapojovat. Dokonce plánuje zvýšit ceny na globální úrovni, aby vykompenzovalo vyšší náklady na výrobu elektromobilů. Marže BMW vzrostly meziročně z 8,9 na 12,1 procenta,“ uvádí analytik finančních trhů společnosti XTB Štěpán Hájek. Za celé první pololetí Bavorům vzrostl prodej o 4,7 procenta na jeden a čtvrt milionu automobilů. Finanční výsledky za pololetí automobilka teprve zveřejní.

„Producenti luxusních značek mají výrazně lepší pozici, jelikož v jejich případě je konkurence ze strany čínských výrobců nízká a ještě řadu let nízká bude. Dařit by se spíše mělo akciím automobilek s prémiovými produkty, tedy kupříkladu BMW, Mercedes-Benz či Ferrari. U tradičních automobilek očekáváme postupné zhodnocování, i když je pravda, že ohodnocení jejich akcií je aktuálně stále velmi nízké,“ dodává analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Zdaleka nejstrmější růst letos předvádí akciovým trhům Tesla. „Hračka“ Elona Muska chce letos zákazníkům dodat 1,8 milionu elektromobilů, ve druhém čtvrtletí jich předala 466 tisíc, meziročně o osmdesát procent více. Od dubna do června firma vykázala růst čistého zisku meziročně o pětinu na 2,7 miliardy dolarů a zvýšení příjmů o 47 procent na téměř 25 miliard dolarů. Pořádné „vlny“ v odvětví vyvolává snižováním cen nových tesel až o desítky procent. Tím si automobilka snížila hrubou marži na nejnižší úroveň – „jen“ 18,2 procenta – za předchozích šestnáct kvartálů.

„Cenová válka Tesly má zatím největší dopad v Číně, kde je na trhu s elektromobily největší konkurence. Cílem je udržet si na úkor marží exponenciální růst na úrovni tržeb, aby mohly akcie firmy setrvat v růstové trajektorii. Marže pod dvacet procent určitě nejsou nic pozitivního, na druhou stranu jsou stále jedny z nejvyšších,“ říká Hájek s tím, že se mohou marže Tesly dlouhodobě ustálit na sedmnácti procentech, s čímž nemusejí být investoři krátkodobě spokojeni.

Teslou vyvolaný souboj ceníků dostává pod tlak ale i čínské výrobce jako Xpeng, Li Auto či NIO, kteří zlevňují ještě výrazněji, což může negativně ovlivnit jejich cash flow a marže. A to v době, kdy všechny automobilky čelí přetrvávající inflaci, která jim prodražuje výrobu a oslabuje poptávku.

Na ceny i marže amerického průkopníka elektromobility tlačí i fakt, že vyrábí na sklad. „Zčásti mají investoři důvěru v doručení nových modelů, nicméně očekávání společnosti se nejeví jako příliš reálná, otevírá se prostor pro zklamání,“ varuje Hájek. Podaří-li se Tesle „konečně“ více prorazit na trhu s plně autonomním řízením, její dominanci trhům to může zásadně posílit.

Zatímco investorům dělá Tesla radost, konkurentům z řad tradičních evropských koncernů pořádně zavařuje. Její elektrický Model Y byl v prvním pololetí nejprodávanějším vozem v Evropě. Tesla jich doručila přes 126 tisíc, meziročně o 204 procent více. To vše v době, kdy špičky koncernů Volkswagen či Stellantis veřejně hovoří o vážných problémech, které se pojí s přechodem na elektromobilitu. A navíc v době, kdy si tyto koncerny patrně nebudou moci dovolit výrazněji zlevňovat.

Koncernu Volkswagen v prvním pololetí klesl provozní zisk meziročně o 11,5 procenta na 11,3 miliardy eur, tržby navýšil o více než 18 procent na 156 miliard při ziskové marži na úrovni 8,9 procenta. Kvůli „obtížnému ekonomickému prostředí“ skupina snížila předokládaný roční odbyt z 9,5 milionu vozů na rozpětí od devíti do 9,5 milionu. Zdroje německého listu Handelsblatt opakovaně varují, že se hlavní koncernové značce Volkswagen těžce nedaří získávat nové objednávky na elektrické vozy. Těch má v některých případech vyrábět o desítky tisíc více, než prodává.

Akcie koncernu zatím letos reagují stagnací. „Důvodem jsou zásadní problémy na straně nákladů, se kterými se Volkswagen potýká od začátku války na Ukrajině. Kvůli rychle rostoucím nákladům je podle vedení společnosti potřeba okamžitě zmrazit útraty a připravit se na těžké měsíce. Strukturální procesy jsou příliš složité, zastaralé a drahé. VW potřebuje v následujících třech letech ušetřit až 13 miliard eur, zatímco musí provádět ohromné investice do elektromobility,“ připomíná Hájek.

Volkswagenu zároveň citelně klesá tržní podíl na největším trhu světa v Číně, kde ho předbíhají místní konkurenti, například gigant BYD. Číňané vyhrávají především cenou, v segmentu nejdostupnějších elektromobilů Volkswagen takřka nemá čím konkurovat.

„Pro všechny producenty vozidel představuje riziko zpomalování na čínském trhu, kde začíná být patrný vzestup domácích značek, které jsou podstatně levnější. Akcie evropských automobilek se obchodovaly na velmi nízkých valuačních násobcích. Celkové zotavení na burzách tak vedlo k určitému nárůstu ocenění těchto titulů. Volkswagen se například obchoduje na pětinásobku svého očekávaného zisku, což je navzdory řadě rizik velmi nízká valuace,“ podotýká portfolio manažer Cyrrusu Tomáš Pfeiler.

Na rozdíl od Volkswagenu se Stellantisu, jenž sdružuje značky jako Citroën, Fiat, Peugeot či Opel, daří osekávat náklady. V pololetí zvýšil provozní zisk o jedenáct procent na více než čtrnáct miliard eur, čímž překonal odhady. Jeho akcie letos rostou z nízkého základu z konce loňského roku, investorům však přinášejí téměř třetinový růst.

„Očekávám, že etablované automobilky získají část trhu na úkor Tesly, takže dlouhodobě lze očekávat spíše pozitivní trendy. Prémiové automobilky jsou ve výhodě – přechod na elektromobilitu by měly zvládnout lépe, což jim umožní odemknout si vyšší valuace,“ uzavírá Pfeiler.