Škoda Auto v pololetí navýšila tržby i zisk. Mateřskému Volkswagenu se však nedaří

Výroba Škody Kodiaq

Výroba Škody Kodiaq Zdroj: Škoda Auto

Provozní zisk tuzemské automobilky Škoda Auto v letošním prvním pololetí vzrostl o více než třetinu na 911 milionů eur, téměř 22 miliard korun z 676 milionů eur před rokem. Za růstem zisku stál podle firmy příznivý vývoj objemu prodeje a cen. Tržby Škody Auto se zvýšily na 13,75 miliardy eur, zhruba 330 miliard korun z 10,22 miliardy eur před rokem. Mateřskému koncernu Volkswagen se nicméně už tolik nedařilo. Zisk německé společnosti zůstal za očekáváním a snížila i své celoroční cíle. 

Škoda dodala v prvních šesti měsících roku 2023 zákazníkům 432 173 vozů, což je téměř o pětinu více než před rokem. Firma provozuje tři výrobní závody v České republice, výrobní kapacity má také v dalších zemích, například v Číně a v Indii. Loni v důsledku invaze ruských vojsk na Ukrajinu ukončila aktivity na ruském trhu. V březnu oznámila, že kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku loni přišla téměř o 700 milionů eur.

Německý automobilový koncern Volkswagen zvýšil ve druhém čtvrtletí upravený provozní zisk o 19 procent na 5,6 miliardy eur (bezmála 135 miliard korun) a zaostal tak za odhady analytiků. Firma kvůli obtížnému ekonomickému prostředí rovněž mírně snížila celoroční prodejní cíl. 

Volkswagen nyní očekává, že letos dodá zákazníkům devět až 9,5 milionu vozů. Dříve firma předpokládala odbyt kolem 9,5 milionu kusů po 8,3 milionu vozů prodaných v předchozím roce. Původní prodejní cíl Volkswagenu už stejně dříve zpochybňovali znalci v odvětví.

V první polovině roku dodala skupina Volkswagen po celém světě 4,4 milionu vozů, což představuje nárůst o téměř 13 procent. Bez započtení čínského trhu prodej stoupl o 21 procent.

VW dále předpokládá, že na rozdíl od odbytu se mu podaří splnit finanční cíl. Celoroční tržby by se měly zvýšit o deset až 15 procent, a dosáhnout tedy 307 až 321 miliard eur. Prognóza provozní ziskové marže očištěná o speciální položky zůstává rovněž beze změny na 7,5 až 8,5 procenta, i proto, že v druhé polovině roku by se měl projevit program úspor a výdělků u masových značek.