Akcie těžařů dávají šanci zbohatnout. Surovin do baterií elektromobilů bude třeba stále víc

Těžba lithia v Chile.

Těžba lithia v Chile. Zdroj: Profimedia

Přechod automobilek od výroby spalovacích aut k elektrickým otevírá řadu investičních příležitostí. Růst akcií ale nemusí zajišťovat jen oblíbenec retailových investorů Tesla. Baterie elektomobilu se neobejdou bez surovin – a bez jejich těžařů. Po letní korekci akciových trhů se nyní někteří z nich obchodují za zajímavě nízké ceny. Čeká je ovšem nejspíš růst, pro který bude klíčové tempo, jakým budou automobilky přecházet na ryze elektrické vozy. „A postup bude poměrně rychlý,“ je přesvědčený portfolio manažer J&T Michal Semotan.

Baterie elektromobilu představuje až finální produkt zdlouhavého procesu výroby. Tělo baterie tvoří moduly, které se skládají z článků, pro jejichž vznik jsou zásadní anody, katody, soli, rozpouštědla, separátory, různá aditiva a pojiva. A ty se neobejdou bez nepostradatelných surovin, jež stojí na samém počátku zrodu baterie: lithium, nikl, kobalt, měď, mangan, hliník nebo grafit patří k těm nejčastěji využívaným.

„Na zajímavých cenových úrovních se aktuálně pohybuje americký těžař mědi Freeport-McMoRan a chilská Sociedad Quimica y Minera de Chile, světový hráč číslo dva v těžbě lithia,“ upozorňuje Semotan. V době přípravy článku se akcie těžaře z Arizony obchodovaly za 33,4 dolaru. Za posledních pět let vzrostly o téměř 180 procent, od začátku letošního roku do současnosti ale odepsaly dvanáct procent. Chilská společnost letos zatím „zlevnila“ o 37 procent, za posledních pět let nicméně připisuje přes deset procent.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!