Číňané ve velkém nakupují akcie, trpí tím prodej aut i spotřebního zboží

Čínský jüan (ilustrační foto)

Čínský jüan (ilustrační foto) Zdroj: CTK

Čína zcela propadla akciové horečce. Šanghajská burza jen od počátku roku vzrostla o 60 procent, vidina rychlého zbohatnutí přitom žene na trh stále širší investorské masy. Do konce května si tak drobní hráči otevřeli více obchodních účtů než během uplynulých čtyř let dohromady. Investoři posílají na burzu nejen volné úspory, ale třeba i peníze původně určené na nákup aut. Právě investice do akcií jsou totiž podle expertů jedním z důvodů chřadnoucího byznysu automobilek za Velkou zdí.

Zemí se šíří zkazky burziánů o pohádkovém zisku, nákupy akcií tak ještě nabírají na tempu. Šanghajská burza od počátku roku vzrostla o šedesát procent, vidina rychlého zbohatnutí žene na trh drobnéch investorů
Investice

Jen od letošního apríla podražil trh v Šanghaji bezmála o čtyřicet procent. Kdo z Číňanů investoval loni v červnu, ukazuje mu jeho konto momentálně závratných 160 procent zisku. Obdobně silný růst zažily čínské akcie naposledy během půldruhého roku trvající horečky, která odstartovala v lednu roku 2006. Poté, co akcie na sklonku léta 2007 přešly varem, ztratily během následujících 12 měsíců takřka tři čtvrtiny své hodnoty. Před podobným osudem varuČíňané jí odborníci i nyní.

čínačína | E15

„Jsme svědky takřka dokonalé bubliny. Příliš mnoho lidí vydělává na akciích příliš mnoho peněz a navíc zatraceně rychle. Lidé začali být neskutečně chamtiví a vůči akciím zcela nekritičtí. Krátkodobě tento stroj ještě něco vydělá, ale myslím, že to nedopadne dobře,“ uvádí makléř Michael Every z hongkongské pobočky nizozemské Rabobank pro indický list Mint. Obří sázky na akcie se přitom odehrávají v okamžiku, kdy je Čína na cestě k nejslabšímu ekonomickému růstu od roku 1990.

Čína je na cestě k nejslabšímu ekonomickému růstu za čtvrtstoletí

„Myslím, že jsem v tom dobrý, že zvládnu vydělat ještě více,“ uvádí pro agenturu Bloomberg šestadvacetiletý Tom Čang. Ještě před rokem váhal nad tím, zda za svých 300 tisíc jüanů, v přepočtu kolem 1,2 milionu korun, koupit Volkswagen Passat nebo nový model od amerického Buicku. Nakonec se rozhodl peníze protočit burzou a na svém obchodním účtu má nyní přes 800 tisíc jüanů. „Proč zabíjet slepici, když je na cestě ještě tolik vajec, auto mohu koupit kdykoli později,“ dodává Čang.

„Čínský akciový trh momentálně funguje jako čerpadlo, které nasává všechny peníze v ekonomice. I když zlevňujeme, lidé přestávají kupovat auta a jdou s penězi raději na burzu,“ říká šéf čínské Asociace prodejců aut, pan Čchuej Tung–šu. Květen přitom zastihl velké automobilky počínaje General Motors po Volkswagen tváří v tvář až čtyřprocentnímu propadu prodejů. Jen za poslední rok vygenerovaly čínské burzy 6,5 bilionu dolarů bohatství a lidé si na akcie neváhají i půjčovat.

Přefouknutá bublina: Čínské akcie prudce vzrostly, americké jsou na rekordu

Jaroslav Brzoň: Čína chrlí jüany na trh