Ford a Rivian se rozcházejí. Investoři však ambiciózní automobilce z Kalifornie dál věří

Šéf Rivianu R.J. Scaring

Šéf Rivianu R.J. Scaring Zdroj: Reuters

Jeden z modelů značky Rivian
Amazon si objednal 100 tisíc elektrických dodávek Rivian
3
Fotogalerie

Americké automobilky Ford Motor a Rivian Automotive se rozhodly ukončit strategický pakt, jehož předmětem byl společný vývoj technologií. Ford však nadále zůstává významným akcionářem firmy, která před necelými dvěma týdny uvedla své akcie na burzu.

Vyvíjet jeden z modelů elektromobilu měly firmy na základě dohody z roku 2019. Obě automobilky se však nyní zaměří na své vlastní plány. „Ford zůstává akcionářem a spojencem na cestě k budoucnosti, která patří elektromobilům,“ uvedla automobilka Rivian. Mluvčí Fordu dodal, že „obě firmy od uzavření dohody značně pokročily ve vlastním vývoji elektromobilů“. To jim nyní dává jistotu, aby si šly každá vlastní cestou.

Ford v roce 2019 investoval do startupu, který vznikl v roce 2009, 500 milionů dolarů a díky tomu drží dvanáctiprocentní podíl. Ten má nyní hodnotu 13 miliard dolarů, jelikož po vstupu na burzu vylétla tržní kapitalizace kalifornského Rivianu na 109 miliard dolarů. A to i přesto že firma teprve nedávno začala dodávat zákazníkům první vozy a je takřka bez příjmů.

Pro srovnání, hodnota Fordu je přibližně 77 miliard dolarů a General Motors, dalšího velkého výrobce aut, zhruba 90 miliard dolarů. V obou případech jde o zavedené automobilky, které vyrábějí miliony aut ročně.

Investoři věří, že Rivian bude v budoucnu společně s konkurenční Teslou patřit mezi hlavní hráče na trhu s vozy na elektrický pohon. Velká očekávání způsobuje i skutečnost, že vedle Fordu je dalším důležitým akcionářem Rivianu technologická skupina Amazon. Původně internetový obchod s knihami je zároveň i klíčovým zákazníkem, když si už objednal 100 tisíc dodávek na elektrický pohon. 

Na kurzu akcií Rivianu se páteční zpráva u ukončení spolupráce s Fordem, která vyšla po konci řádných obchodních hodin, příliš neprojevila. Cena klesla v takzvaných after-hours pouze o jedno procento na 127 dolarů. Důvodem nejspíš bylo, že řada investorů podobnou zprávu očekávala. Například podle stanice CNBC šlo o nejhůře strážené tajemství v automobilovém sektoru.

S akciemi firmy Rivian se začalo obchodovat na burze Nasdaq 10. listopadu poté, co v rámci primární veřejné nabídky – anglicky initial public offering či jen zkráceně IPO – prodala investorům akcie za cenu 78 dolarů. IPO firmě vyneslo 12 miliard dolarů, které může investovat do svého rozvoje. Do roku 2030 plánuje Rivian vyrábět přinejmenším jeden milion vozů ročně.

Investice roku 2021: komodity, akcie, kryptoměny i dluhopisy

Video placeholde
Investice roku 2021: Komodity, akcie, kryptoměny i dluhopisy • Videohub