Na trhu brokerů začíná cenová válka, Degiro chce až půlku trhu

Pražská burza

Pražská burza Zdroj: Tomas Novak/Euro

Do Česka přichází nový on-line broker, který jde s poplatky za obchodování na finančních trzích výrazně pod ceny zavedené konkurence. Dveře na burzu se tak otevírají i zájemcům, kteří mají hlouběji do kapsy.

Nový broker Degiro míří s nízkými poplatky za obchod na segment nejdrobnějších investorů. Právě vysoko nastavený minimální poplatek odradí od investování drobné investory, protože platit například z nákupu akcií za sto eur 16,90 eura znamená přijít okamžitě o téměř 17 procent investované částky. Může trvat roky, než se akcie zhodnotí natolik, aby vůbec pokryla počáteční poplatek za nákup.

Degiro, které ze srovnání deníku E15 vychází skutečně o poznání levněji než konkurence, si v české kotlině neklade malé cíle. Chce získat 25 až 50 procent trhu. V jakém časovém horizontu se tak má stát, však neuvedlo.

„V loňském roce bylo prostřednictvím naší platformy provedeno více než pět milionů transakcí o přibližném objemu deset miliard eur. Letos očekáváme až dvojnásobný nárůst,“ uvedl ředitel a jeden ze zakladatelů Gijs Nagel. Nemají na výběr. Firma s nízkými poplatky potřebuje velký objem obchodů, aby se uživila.

Poplatky za burzovní obchodyPoplatky za burzovní obchody | E15

Na druhé straně spektra stojí Saxo Bank, která zatím o drobné investory příliš zájmu nejeví. Nákup akcií na pražské burze u ní přijde minimálně na 500 korun, i kdyby klient kupoval akcie za tisícovku.

Příchod nového brokera orientovaného na nejdrobnější investory jen podtrhuje vývoj na trhu. Velcí institucionální investoři chybí, a tak se firmy soustředí na stále menší investory z řad veřejnosti. Naposledy Patria zrušila samostatné oddělení věnované velkým investorům a spojila ji s retailovým oddělením. Ve zbytku Evropy není situace o mnoho jiná. Také Degiro, které v roce 2008 založila pětice makléřů, se až do loňského roku věnovalo pouze velkým investorům.

Většina tuzemských brokerů již několik let trpí mizernými hospodářskými výsledky, a řada z nich se dokonce potácí ve ztrátě. Například Brokerjet, který vlastní Česká spořitelna, předloni prodělal 1,9 milionu korun. Loni už byl ve ztrátě 10,5 milionu korun.