Nákup značky Michael Kors nemusí být výhra. Šéfka módní skupiny Tapestry transakci hájí

Značka Michael Kors patří do módní skupiny Capri Holdings. Tu za 8,5 miliardy dolarů kupuje americká společnost Tapestry.

Značka Michael Kors patří do módní skupiny Capri Holdings. Tu za 8,5 miliardy dolarů kupuje americká společnost Tapestry. Zdroj: Reuters

Generální ředitelka americké módní skupiny Tapestry Joanne Crevoiseratová hájí nákup společnosti Capri, pod kterou patří populární značky Michael Kors, Jimmy Choo a Versace. Kurz akcií Tapestry se v minulém týdnu propadl poté, co oznámila transakci v hodnotě 8,5 miliardy dolarů. Někteří experti se domnívají, že obchod není výhodný.

„Jde o velmi atraktivní spojení,“ je však přesvědčená Crevoiseratová. Zakládáme silný globální podnik ikonických módních značek,“ řekla v rozhovoru pro server Yahoo Finance.

Spojením dojde k vytvoření podniku, který bude přítomný ve více než 75 zemích a bude mít tržby přes 12 miliard dolarů. Společnost Tapestry nabídla za každou akcii Capri 57 dolarů. To představovalo 65procentní prémii oproti středeční uzavírací ceně a 55procentní přirážku vůči průměru z posledních tří měsíců.

V reakci na to kurz cenných papírů Capri výrazně posílil. Naopak akcie holdingu Tapestry, jehož součástí jsou značky Coach, Kate Spade a Stuart Weitzman, ve čtvrtek 16 procent odepsaly. Transakce, kvůli které Tapestry značně navýší své zadlužení a dočasně pozastaví odkupy svých akcií, by měla být kompletně dokončena v průběhu příštího roku. 

Management společnosti Tapestry chce nákupem rivala vytvořit silný americký dům luxusu a lépe tak konkurovat na globálním trhu s módním a luxusnějším zbožím, kde v současnosti dominují evropské skupiny jako LVMH, Hermès či Kering. Od převzetí Capri si Crevoiseratová a její kolegové slibují mimo jiné synergie v podobě úspor nákladů, posílení distribučních kanálů, geografické diverzifikace a také zlepšení postavení na čínském trhu. Spojení by navíc mohlo přinést výhody v době, kdy se americký maloobchod potýká se slabší domácí poptávkou.

„Budeme nyní mít tým 33 tisíc lidí po celém světě. Jde o obrovskou příležitost a nebereme ji na lehkou váhu. Transakce upevní náš růst do budoucna,“ uvedla CEO společnosti Tapestry. V konferenčním hovoru s investory a analytiky pak Crevoiseratová řekla, že díky transakci dojde k rozšíření a diverzifikaci zákaznické základny a ke zlepšení přístupu hlavně ke spotřebitelům, kteří rádi utrácejí za luxusní zboží.

Ne všichni však jsou o výhodnosti transakce přesvědčení. „Když se podíváme na všech šest značek, které budou součástí spojeného podniku Capri a Tapestry, tak mezi nimi není ani jedna, kterou bych definovala jako opravdu silnou značku, tedy power brand,“ řekla rovněž Yahoo Finance Pauline Brownová, bývalá ředitelka francouzského holdingu LVMH pro Severní Ameriku. 

„Je to, jako byste měli dvě lodě, obě plují, ale do každé trochu zatéká. A tím, že je dáte nějakým způsobem dohromady, tak se ty dvě lodě nestanou více odolné proti mořským živlům,“ dodala s tím, že podle ní Tapestry za nákup společnosti Capri, jejíž dřívější název byl Michael Kors Holdings, přeplácí.

Brownová narážela mimo jiné na skutečnost, že většinu tržeb holdingu Capri tvoří prodeje výrobků značky Michael Kors. Ta však není experty a spotřebiteli vnímána jako vyloženě luxusní či exkluzivní. Jako prestižnější z portfolia Capri lze vnímat značky Versace a Jimmy Choo. Jejich podíl na tržbách je však menšinový.

Navíc prodeje všech tří značek v předchozím čtvrtletí meziročně klesly, ve všech případech došlo i k poklesu ziskové marže. Skupina Tapestry tak kupuje firmu, která momentálně není ve zrovna nejlepší kondici.