Porsche zachránilo pověst burzovních noviců. Vše ostatní je v Evropě neprodejné
Obdobně jako ve světě automobilů jede Porsche proti konfekci i na kapitálovém trhu. Jeho zářijový vstup na burzu je naprosté unikum, většina firem se totiž letos v Evropě burze vyhýbá. Od ledna do konce září nabralo bezmála devět desítek firem na Starém kontinentu necelých 17,5 miliardy dolarů kapitálu. Na parket tak pro peníze letos zamířilo takřka šestkrát méně firem než loni a od investorů získali čtyřikrát méně peněz. Statistiky přitom zásadně proměnila právě německá automobilová legenda, která se letos v Evropě postarala o více než polovinu balíku nového kapitálu.
„Primární úpis akcií Porsche je naprostou výjimkou v letošní aktivitě na evropském trhu. Vstupy nových firem na burzu jsou letos slabé v USA a v Evropě ještě slabší, což je způsobeno především výrazně zhoršeným sentimentem na akciových trzích,“ uvádí analytik J&T Banky Pavel Ryska.
Firmy z řad burzovních aspirantů nejsou ochotny razantněji snižovat ocenění svých firem, které si žádají investoři. „Potenciální kupci akcií upisovaných firem jsou ochotni platit pouze nízké násobky zisků, jelikož jim zdražuje financování kvůli růstu úrokových sazeb a očekávají hospodářskou stagnaci či recesi,“ dodává Ryska s tím, že investoři raději volí již existující akcie zesláblé pádem trhu.
Motivaci investorů ovšem nezvyšuje ani letošní tristní výkonnost nově příchozích akcií na trh. Jak ukazuje například Renaissance index mapující výkon burzovních nováčků, akcie propadly v průměru o 44 procent. To je více než dvakrát horší výsledek než v případě zavedených blue chips sledovaných v americkém indexu S&P 500.
Strmý propad výkonnosti burzovních noviců přitom trvá už od loňského podzimu, čímž se zcela obrátil dosavadní pandemický trend, v němž investoři právě nově příchozí akcie na parketu vítali s až nekritickým nadšením. Smutným příkladem může být třeba loňský příchod společnosti Rivian na burzu. Na akciích šestého největšího IPO v americké historii aktuálně investoři tratí 55 procent.
„V minulém roce se řada oslavovaných a očekávaných IPO proměnila v investiční katastrofu,“ připomíná analytik společnosti Fichtner Tomáš Tyl. Hodnoty firem byly podle něho oceněny příliš optimisticky v době euforie z technologických společností a nenaplnily očekávání. „Růst sazeb navíc situaci řady firem ještě zhoršil. Řada společností nebyla zisková a v období, kdy se prodražuje financování, se jejich vyhlídky zhoršují,“ doplňuje Tyl.
Právě Porsche se přitom stalo zřejmě jediným aktuálně funkčním „zaklínadlem“, kterak od investorů získat peníze. „Porsche si mohlo dovolit být výjimkou díky své velikosti a pozici zavedeného a stabilního výrobce automobilů,“ soudí analytik společnosti XTB Jiří Tyleček. Odborníci zdůrazňují, že mateřský Volkswagen udělal investorům solidní nabídku.
„Násobky vůči zisku byly ‚na půli cesty‘ mezi značkami jako Mercedes a BMW na jedné straně a mimořádně luxusní značkou Ferrari na straně druhé,“ dodává Ryska s tím, že trh to přijal jako férové nacenění. Porsche emisí získalo v přepočtu přes 9 miliard dolarů a nebýt německé legendy, propadl by letošní evropský trh IPO takřka na desetinu.
Jak uvádí poradenská společnost EY, 992 firem letos nabralo celkem 146 miliard dolarů nového kapitálu. Pro peníze na burzu tak šlo o 44 procent méně firem a dohromady získaly o takřka 60 procent méně peněz. Globální statistiky IPO vylepšila Asie a Blízký východ spolu s Afrikou. Poslední dva zmiňované regiony jsou přitom letos jedinými trhy, kde oproti loňsku burzovních nováčků naopak přibylo.