Šen-čen chce být centrem obchodu s povolenkami, o post usilují další města

Šen-čen

Šen-čen Zdroj: Xublake, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Virtuse Energy a dalších šest zahraničních obchodníků, kteří se nyní stali členy Čínské emisní burzy v Šen-čenu, vstupem na jihočínský trh riskují. Zatím není jasné, jak by celočínský trh s povolenkami mohl vypadat. Pilotní projekty se teprve rozjely a na jejich hodnocení je brzy. Každý se přitom chce stát základem budoucího celonárodního mechanismu.

V Číně zatím funguje sedm pilotních projektů obchodování s emisemi. Kromě Šen-čenu jsou to povolenkové trhy v Kantonu, Pekingu, Čchung-čchingu, Šanghaji, Tchien-ťinu a provincii Chu-bej. Pilotní projekty regulují asi 850 milionů tun CO2, což je méně než desetina celkových čínských emisí. Ve srovnání s Evropou kryjí dosavadní čínské systémy méně než poloviční objem povolenek. Po startu celonárodního mechanismu by mohl být čínský trh teoreticky až dvakrát větší než ten evropský, pokud by pokrýval stejnou část emisí CO2.

Z Evropy ovšem Číňané okopírovali i hlavní problém trhu s povolenkami. Firmám jich rozdali více, než potřebují. Každý ze sedmi systémů má navíc jiná pravidla pro obchodování i přidělování povolenek podnikům.

Na burzách chybějí tvůrci trhu, kteří by zajišťovali dostatečnou likviditu. Ceny povolenek tak neodpovídají realitě. „Chceme s vedením burzy v Šen-čenu jednat o možnosti, že se staneme tvůrcem trhu,“ říká Jan Fousek, jednatel a spolumajitel Virtuse Energy.