Stát plánuje díky síti Čepra ohlídat marže benzinek

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Státní distributor paliv Čepro bude na internetu zveřejňovat strukturu cen pohonných hmot prodávaných u svých čerpacích stanic Euro Oil. V případě snížení spotřební daně na pohonné hmoty, po kterém kvůli vysokým cenám volají dopravci, by zveřejnění strukturovaných cen mělo zabránit tomu, aby si prodejci místo snížení cen paliv pouze navýšili své marže. Uvedl to ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Spotřební daň a DPH tvoří více než polovinu ceny pohonných hmot.

Ceny pohonných hmot v Česku se tento týden vyšplhaly na nové rekordy, vzhůru je podle analytiků táhne drahá ropa. Na některých čerpacích stanicích se ceny benzinu dostaly nad 40 Kč za litr. Ministerstvo financí však snížení spotřební daně zatím odmítá. Mezi hlavní argumenty odpůrců snížení spotřební daně na pohonné hmoty patří ten, že ceny by ani poté výrazně neklesly, protože prodejci by si o tuto částku zvýšili své marže.

„My chceme, aby společnost Čepro v co nejkratší době začala na svých internetových stránkách potažmo na stránkách MPO zveřejňovat cenu pohonných hmot u jejích čerpacích stanic. Ta cena bude strukturovaná, tedy kolik je nákupní cena, kolik je spotřební daň, kolik je DPH a kolik činí marže,“ uvedl Kuba.

MPO se tím podle Kuby snaží vytvořit podmínky pro to, aby si v případě snížení spotřební daně na paliva o tuto částku nezvýšili prodejci své marže, ale byli přinuceni adekvátně snížit ceny paliv. „Chceme jasně deklarovat, za kolik lze prodávat benzin s rozumným ziskem a chceme, aby to lidé viděli, a tím zabránit zbytečnému nárůstu marží,“ podotkl Kuba.

Státem vlastněná společnost Čepro, která bude strukturované ceny paliv zveřejňovat, nyní na tuzemském tru provozuje 191 čerpacích stanic, což ji řadí na třetí místo v počtu pump a čtvrté místo podle objemu prodaných pohonných hmot.

Spotřební daň a DPH tvoří více než polovinu ceny pohonných hmot. Další zhruba třetina je samotná cena paliva od rafinerie, zbytek ceny tvoří marže a další náklady prodejce. V současnosti je v Česku daň z minerálních olejů u motorové nafty 10,95 Kč za litr, u benzinů s obsahem olova do 0,013 g/l činí tato daň 12,84 Kč za litr a u benzinů s obsahem olova přes 0,013 g/l 13,71 Kč za litr. Na pohonné hmoty je dále uvalena daň z přidané hodnoty 20 procent.

Kuba připomněl, že spotřební daně patří do kompetence ministra financí Miroslava Kalouska, který ale zatím úvahy o snížení spotřební daně na pohonné hmoty odmítá. „On musí přijít s návrhem (na snížení spotřební daně na pohonné hmoty) a já budu první, který o tomto tématu bude chtít diskutovat,“ podotkl Kuba. ČSSD dnes mezitím oznámila, že kvůli vysokým cenám paliv znovu ve sněmovně předloží návrh zákona o snížení spotřební daně u nafty o 2,50 Kč a u benzinu o 1,50 Kč.

Problematikou spotřební daně z paliv se ve středu zabývala pracovní skupina tvořená zástupci ministerstva financí, obchodu a průmyslu, ministerstva dopravy, Liberálního institutu a Vysoké školy ekonomické, řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Tato skupina má za úkol analyzovat příčiny nižšího výběru daně z paliv a zjistit, jaký bude mít toto snížení dopad na státní rozpočet. Vloni stát meziročně na této dani vybral 81 miliard korun, o 400 milionů méně než rok před tím. V rámci této debaty může podle Nováka být otevřeno i téma, jakým způsobem napomoci snížení ceny benzinu. Podle ministerstva dopravy je ale vyloučena cesta snižováním DPH z paliv, o kterém na jaře v případě zvýšení ceny benzinu ke čtyřicetikorunové hranici mluvil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia kvůli rekordním cenám pohonných hmot ve čtvrtek opět zopakovalo požadavek na snížení spotřební daně z paliv. Podle mluvčího Martina Felixe o to sdružení usiluje už přes dva roky, v současnosti by prý stačilo přechodné snížení daně, které přijala například Francie. Kromě pomoci dopravcům a motoristům je sdružení dopravců přesvědčeno, že by snížení sazby přineslo i zvýšení výběru spotřební daně. Ceny pohonných hmot jsou v ČR totiž nejvyšší z okolních zemí, řada tranzitujících dopravců tak palivo tankuje v zahraničí, čímž státní rozpočet přichází o nemalé prostředky.