České technologické firmy propouštějí. Dohnal je tlak na zisk
V posledních měsících výrazně propouštělo více českých technologických firem. Trend, který bylo možné pozorovat v USA už od roku 2022, se částečně přelil i do tuzemského prostředí. Ukazuje se tak, že ani inovativní firmy nejsou před dlouhodobě upadající ekonomickou situací v bezpečí a musejí se vypořádat s klesající ziskovostí a případným tlakem investorů. Přesto by se mělo jednat pouze o korekci, nikoliv o spouštěč většího výplachu v jejich personálních stavech.
Mall, CZC, Heureka, Kiwi.com a Productboard. To je výčet tuzemských firem z technologického sektoru, u kterých v posledních týdnech vyšlo najevo rozsáhlé propouštění. Productboard, jeden z nejnadějnějších startupů původem z Česka, se od září 2022, kdy pro něj pracovalo zhruba pět set lidí, zmenšil o polovinu. Brněnský prodejce letenek Kiwi.com, přes který ročně protečou objednávky za 50 miliard korun, zase na počátku letošního roku propustil 18 procent zaměstnanců včetně lidí, kteří ve firmě pracovali sedm let.
„Jde o jedno z nejtěžších rozhodnutí, jaká jsem v životě musel udělat,“ uvedl tehdy spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý. „Firmu už dlouhé roky buduji s určitou vizí, ke které patří i schopní a talentovaní lidé. Doba se ale bohužel velmi dynamicky proměňuje, i proto musíme v dlouhodobém měřítku podnikat takové kroky, které nám pomohou zachovat zdravou a prosperující firmu.“
Důvody pro propouštění se u zmíněných firem jednotlivě drobně odlišují. Na některé tlačí investoři, kteří museli kvůli vyšším úrokovým sazbám a méně dostupnému kapitálu přehodnotit svou filozofii a místo velkorysé a bezpodmínečné sázky na budoucí úspěch vyžadují od firem více důrazu na zisk. Firmy závislé na vývoji v segmentu internetových obchodů zase musejí reflektovat realitu a po dvouletém propadu tržeb si připustit, že rekonvalescence zabere více času, než si původně myslely.
Mnohé firmy propouštějí poprvé
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!