Chceme růst, a proto potřebujeme peníze, říká Kijonková o prodeji Zásilkovny

Simona Kijonková, Zásilkovna

Simona Kijonková, Zásilkovna Zdroj: E15 Michael Tomeš

Pokud se podaří prodej mateřské společnosti logistické firmy Zásilkovna či vstup investorů do ní dotáhnout, bude to jedna z největších transakcí letošního roku. Společnost potřebuje investici proto, aby mohla dále růst, vysvětluje šéfka Zásilkovny Simona Kijonková.

„Se společníky jsme se rozhodli spustit přípravy na oslovení případných investorů pro vstup do skupiny Packeta,“ uvedla na sociální síti LinkedIn Kijonková. Společníků Packety je šest: Simona Kijonková a její manžel Jaromír Kijonka drží 48,6 procenta, druhý největší podíl má společnost Notino Michala Zámce s 21 procenty. Po deseti procentech firmy vlastní bývalý programátor firmy Lukáš Bílek a podnikatel Martin Kukačka. Zbývající podíly drží Štěpán Chytka a jednatel společnosti Petr Vytiska. 

Jednání o možném prodeji části firmy podle Kijonkové teprve začala, transakce se tedy může uskutečnit až za několik měsíců. Z dosavadních vyjádření není ani plně jasné, zda se bude jednat jen o případném vstupu investora, nebo zda je ve hře prodej celé firmy. 

„Dosud jsme si rozvoj a expanzi financovali z vlastních zdrojů. Narostli jsme ale do velikosti, kdy vyšší úroveň investic může zrychlit růst firmy. Chceme se tak podívat na možnost získat finanční prostředky a know-how pro další rozvoj i z jiných zdrojů,“ vysvětluje Kijonková hledání externího kapitálu. 

Zkušená podnikatelka ještě v únoru pro deník E15 uvedla, že vstup investorů do skupiny Packeta není namístě. „Na vstup investorů je velmi špatná doba. Nikdy jsme to nevylučovali, ale zase jsme tomu nikdy nešli naproti, aktuálně není nic takového na stole. V investičním světě vnímám trochu ticho, všichni čekají, jak dopadne první kvartál. Čekají, co bude na prodej a kdo co nabídne,“ řekla tehdy Kijonková. 

Situace v tuzemské e-commerce není ideální už téměř rok a půl. Poprvé klesl objem tržeb internetových obchodů v prvním čtvrtletí loňského roku a od té doby se propad nezastavil. Za úvodní letošní kvartál se tržby e-shopů propadly o 13 procent. Situace by se ale podle Tomáše Bravermana, který řídí srovnávač e-shopů Heureka, měla v květnu obrátit k lepšímu.

„Zůstáváme optimističtí a očekáváme, že se trh v květnu vrátí k normálu. I přes současný pokles má e-commerce velký prostor k růstu,“ uvedl Braverman v dubnu při představování výsledků výkonu českého trhu. Pokud se předpoklad Heureky vyplní, mohlo by to hrát do karet Zásilkovně. 

Kijonková zároveň odmítla spekulaci, že by firma měla problémy s cash flow, což by podle HN, které o možném prodeji jako první informovaly, měl být jeden z důvodů otevření Packety novým investorům. „Chtěla bych vyvrátit spekulace, že by Packeta měla někdy problémy s cash flow. Místo hledání senzace bych médiím doporučila studii našich finančních výkazů, které firma transparentně zveřejňuje,“ uvedla Kijonková s tím, že podnik je v zisku od roku 2013. 

Na trhu se mezitím objevily první spekulace o tom, kdo by mohl být kupcem logistické firmy. „Vzhledem k velikosti a významu Zásilkovny může být její eventuální koupě některým z dalších velkých hráčů již podnikajících v této oblasti ošidná,“ upozorňuje Radek Novák, vedoucí katedry logistiky na Fakultě podnikohospodářské VŠE. „Lze totiž předpokládat, že by tak došlo ke vzniku společnosti, která by, alespoň v rámci českého rybníku, získala výsadní postavení na trhu,“ říká. Podle něj to nemusí být český kupec, například Alza, o které se v tomto kontextu mluví, ale do jednání se mohou zapojit i hráči ze zahraničí.    

Zásilkovna původně vznikla v roce 2010 v Česku, postupně se rozrostla do dalších evropských zemí pod názvem Packeta. Firma, kterou řídí Simona Kijonková, se zabývá logistikou v oblasti internetových obchodů, v současné době má přes patnáct tisíc výdejních míst včetně šesti tisíc výdejních boxů. Pro skupinu pracují přes dva tisíce lidí, loni utržila šest miliard korun.