Deset dobrých skutků: Mecenáš pozvedává zapomenutý kout Česka

Jan Školník, podnikatel a filantrop, ředitel firmy Hobra a spoluzakladatel Agentury pro rozvoj Broumovska

Jan Školník, podnikatel a filantrop, ředitel firmy Hobra a spoluzakladatel Agentury pro rozvoj Broumovska Zdroj: Tomáš Šrejber

Klášter Broumov, zahrada s Galerií Dům
Klášter Broumov, Opatské sály
Rekonstrukce kláštera – dřevník
4
Fotogalerie

Jméno Jana Školníka je byznysově spjato se společností Hobra, která se ve východočeském Broumově už od padesátých let věnuje oboru filtrací a později také izolací. Jan Školník, původem z Prahy, ale nakonec nepřišel do kraje zdaleka jen podnikat. Velmi brzy byl vtažen do dění a zjistil, že svůj druh investice potřebuje i Broumovsko samotné. V roce 2004 proto založil Agenturu pro rozvoj Broumovska a později se pustil do oprav benediktinského kláštera v Broumově. Z prvotního nadšení se nakonec vyvinula široká pomoc spočívající třeba i v provozu podniků, jako je sýrárna či tiskárna, v rámci takzvaného impaktovaného investování.

Příběh začal tím, že se tehdy pětadvacetiletý podnikatel pustil do investice v podobě broumovského podniku Hobra. Vznikl tak de facto rodinný podnik, a zatímco Školníkův otec Rudolf později vzpomínal, jak se rodina zadlužila a jak těžké rozhodnutí to pro něj bylo, Jan potíže před sebou vždy viděl jako výzvy, které se mají překonávat.

„Výzva spočívala třeba v tom, že mě to přimělo přesídlit z Prahy do malého východočeského Broumova a musel jsem se rychle zorientovat ve specializovaném a velmi technickém oboru filtrací a izolací,“ vzpomíná dnes Jan Školník.

Hobra vyrábí především hloubkové filtrační desky, které se v hojné míře používají také při filtraci vína. V roce 2004 se proto podnik stal hlavním partnerem Salonu vín České republiky a veřejná ochutnávka této kolekce měla proběhnout právě v Broumově. „Pak jsme hledali místo, kde ji uspořádat, a broumovský klášter, který spravuje opatství, se nedá přehlédnout. Vydal jsem se zeptat, zda by to bylo možné, a dozvěděl se, že víno, v dobrém, do kláštera patří a píše o něm už sv. Benedikt ve své řeholi,“ vypráví Jan Školník. Zároveň ale také viděl, že klášter potřebuje pomoc s obnovou, a postupně se dozvídal i o dalších oblastech, které je třeba zlepšit.

V roce 2004 tak rodina Školníkova založila Agenturu pro rozvoj Broumovska. Vznikl projekt regionálního informačního portálu broumovsko.cz a každý rok postupně přibýval jeden milník za druhým – třeba regionální burza práce Vinum et cetera nebo talentový fond na podporu studentů. Postupně se začal opravovat klášter samotný i klášterní zahrada, přibyly kulturní akce, spolupráce s obcemi a spolky v okolí, agentura se začala starat o vzdělávací programy i o turistiku.

„Cílem agentury je iniciovat tvůrčí spolupráci pro sebevědomější Broumovsko. Takové, kde se dobře žije, komunita je pestrá a aktivní a nabízí plnohodnotnou alternativu k životu pro mladé lidi, kteří sem po studiích a s kariérními zkušenostmi přicházejí nebo se sem vracejí. Pokud bude z Broumova tato vitalita vyzařovat, znamená to určitě vyšší pozornost a důstojnost a přináší to i prostředky k řešení slabých stránek, které jsme za desetiletí postupného ústupu na okraj nasbírali,“ představuje Jan Školník svou vizi.

Region, jaký si představuje, bude nakonec podhoubím jak pro budoucí podnikatele, tak atraktivní pro zaměstnance, protože se zde bude dobře žít. „Věnujeme se převážně třem klíčovým oblastem. Kultuře, komunitě a impaktovému investování,“ popisuje.

Kultura byla na začátku. Vzdělávací a kulturní centrum Broumov provozuje multižánrový hudební klub, dvě galerie, vzdělávací Maiwaldovu akademii, rezidenční umělecké pobyty z různých oblastí tvoření, site specific výstavní projekty nebo kultivující konferenci Broumovské diskuse. „Stáli jsme u zrodu festivalu Za poklady Broumovska, v jehož rámci probíhají svým rozměrem legendární Letní hornové kurzy, nebo u klavírní soutěže Broumovská klávesa,“ doplňuje Jan Školník.

Komunitu posilují formováním regionálních organizací přesahujících hranice jednotlivých obcí. Takovými jsou Strategická rada regionu, Společnost pro destinační management nebo portál Naše Broumovsko. Zajímavou oblastí je pak impaktové investování, tedy projekty s mírou ziskovosti pod tržním očekáváním, ale udržitelné a vytvářející pozitivní efekty nejen v zaměstnanosti v regionu. Takovými jsou například hotelové a gastronomické služby s celoročním provozem, tiskárna nebo z poslední doby regionální sýrárna s tvrdým horským sýrem Braunauer.

Všechny aktivity nyní směřují ke kandidatuře Broumova na titul Evropské hlavní město kultury 2028. A podnik Hobra? Práce pro vinaře je stále jeho důležitým posláním. Díky důvěře z Česka, která pomohla jeho restartu, dnes dodává své technologie do celého světa. Víno je tak zprostředkovaně stále nedílnou součástí restartu života na Broumovsku.

O organizaci

Agentura pro rozvoj Broumovska je nezisková organizace, která vznikla v roce 2004. Jejím cílem je podporovat rozvoj regionu a vytvářet v něm příjemné prostředí pro život, aby sem přicházeli a vraceli se tvůrčí a aktivní lidé.

Na začátku byl turistický informační web, který měl podpořit rozvoj cestovního ruchu na Broumovsku a přispět k záchraně zdevastovaného broumovského kláštera. Později si agentura pronajala klášterní zahradu pro pořádání nejrůznějších akcí a převzala provozování prohlídkových okruhů v klášteře. V roce 2013 se jí podařilo získat dotaci 250 milionů korun z Evropské unie, za niž byla opravena velká část kláštera a celá klášterní zahrada.V nových prostorách začalo fungovat Vzdělávací a kulturní centrum Broumov, které pořádá například multižánrové koncerty, přednášky, Univerzitu třetího věku, výstavy, divadelní představení nebo festival klasické hudby Za poklady Broumovska.Památku a její akce nyní ročně navštíví kolem 60 tisíc návštěvníků z Čech i zahraničí.