Autovlaky Českých drah mají našlápnuto na rekord. Přepraví přes 15 tisíc řidičů?

Autovlak ČD

Autovlak ČD

Autovlaky v portfoliu Českých drah zůstávají stabilní službou. Není dokonce vyloučeno, že letos dosáhnou rekordu přes 15 tisíc přepravených řidičů. Jezdí však pouze na Slovensko, aktuálně totiž dráhy nemají od zahraničních partnerů kromě slovenských ZSSK poptávku po autovlaku do jiných destinací.

„Ročně využívá autovlak na Slovensko okolo 15 tisíc řidičů, loni to bylo 15 200 řidičů, předloni 14 800 řidičů, za první pololetí roku 2015 to bylo přes šest řidičů. Údaje jsou za oba směry,“ odpověděl na dotaz E15.cz mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Přitom nejsilnější období pro autovlaky podle mluvčího teprve přijde. Tradičně jsou to letní prázdniny a konec roku. Proto nevyloučil, že by mohlo nakonec jít o rekordní sezonu: „I když pů roku dopředu je ještě brzy odhadovat celkový výsledek.“

V sezoně (léto, svátky) vypravují České dráhy z Prahy dva noční a jeden denní posilový autovlak jednou týdně tam a zpět, přičemž cílové destinace jsou Poprad, Košice a Humenné.

Na nočním spoji „Bohemia“ jezdí celkem dva autovozy do Košic (20 míst) a jeden autovůz do Humenného (10 míst), na spoji „Slovakia“ celkem dva autovozy do Popradu (20 míst).

Denní autovlak jezdí pouze v pátek do Košic a v neděli zpět do Prahy. Pro cestující denního autovlaku jsou k dispozici místa ve voze 1.třídy.

Šťáhlavský současně upřesnil, že poptávka po autovlacích do jiných destinací chybí. České dráhy totiž provozují vlaky pouze na území ČR, do zahraničí pak pouze v kooperaci s místními národními nebo závazkovými dopravci.

Jezdí i u sousedů

Autovlaky však ani v sousedních zemích nechybí. Autovlak provozují slovenské železnice ZSSK na trase Bratislava - Humenné, rakouské dráhy ÖBB především ve směru východ - západ (Vídeň / Villach / Graz - Feldkirch, Vídeň - Hamburk / Düsseldorf, Vídeň - Livorno/Verona).

„Ceník je oproti minulému roku bez výrazných změn,“ hlásí mluvčí Českých drah. V současné době ho podle jeho slov vývoj kurzu koruny vůči euru ovlivňuje v minimálně.

Jedná se o mezistátní dopravu, kdy o ceně nerozhodují ČD samy, ale cena je výsledkem dohody mezi ČD a ZSSK, slovenským partnerem, který provozuje autovlak na Slovensku.

Dát jednoduché rovnítko mezi cenu za cestu autovlakem a autem po vlastní ose nelze Každá varianta má své pro a proti, své vyznavače i odpůrce. Ve hře je pohodlí pro řidiče, únava, amortizace vozu a další faktory. Pokud je nebudeme počítat, zvítězí v ceně vlastní doprava.

Například řidič s autem od 1,6 do dvou metrů se autovlakem z Prahy do Popradu a zpět i s lůžkovým příplatkem podle aktuálního ceníku ČD sveze za 4979 Kč (176 eur). Vlak jednu cestu jede necelých osm hodin.

Nejrychlejší spojení po silnici z Prahy do Popradu je přes dálnici D1 – konkrétně 560 kilometrů. Při spotřebě benzinu 7 litrů na 100 km a ceně 35 Kč za litr benzinu (započteno ČR a SR) by řidič do Popradu a zpět jel za 2744 korun. Jedna cesta by mu měla trvat asi šest hodin.