ČD zlepšily hospodaření, skupina je v zisku 156 milionů korun

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Martin Siebert, Euro E15

Skupina Českých drah zakončila loňský rok se ziskem 156 milionů korun. Po předloňské téměř dvoumiliardové ztrátě jde o výrazný obrat k lepšímu. Konsolidovaný výsledek zahrnuje i hospodaření nákladní dcery ČD Cargo.

Samotné cargo meziročně zisk vylepšilo – i přes pokles tržeb – o sto milionů na 877 milionů. „Pokles tržeb byl ovlivněn ztrátou některých přeprav černého a hnědého uhlí, které se nepodařilo plně nahradit jinými přepravami, a dále nižšími objemy nakupovaných výkonů,“ uvádí firma v prezentaci.

Propad tržeb cargo kompenzovalo výraznou úsporou na straně nákladů. Zatímco tržby klesly o čtyři procenta (neboli 584 milionů korun), náklady spadly o sedm procent (849 milionů). Společnost šetřila především na naftě, elektřině a lidech.

Naopak ve ztrátě zůstává hlavní byznys skupiny, kterým je osobní doprava. I tady se ale podařilo loni výsledek výrazně zlepšit, když ztráta klesla z více než dvou miliard na 865 milionů. „Dynamicky se rozvíjí především dálková a příměstská doprava,“ uvedl šéf ČD Pavel Krtek.

Tržby a počet cestujících rostly, náklady klesaly, ovšem do ztráty stáhly mateřskou firmu odpisy a úroky. Hrubý provozní zisk (EBITDA) se vylepšil z 3,3 miliardy na 4,5 miliardy. Tohoto růstu dosáhly dráhy i díky vyšším úhradám od státu a krajů za objednané vlaky. Veřejná správa loni poslala drahám 13,2 miliardy korun, o půl miliardy více než před rokem.

O více než dvě miliardy se zvedlo loni zadlužení skupiny, konsolidovaný dluh činí téměř 37 miliard. Nárůst zadlužení jde na vrub především loňské emise dluhopisů v hodnotě 180 milionů eur. Naopak dráhy loni mimo jiné splatily miliardu korun železniční kampeličce Eurofima a poslaly poslední splátku za pendolina.

Skupina České dráhy v císlechSkupina České dráhy v císlech|E15

U investic dráhy po rozletu minulých let loni šláply na brzdu. Do osobních vlaků daly necelých pět miliard, když předloni to bylo přes šest miliard korun. Investice v ČD Cargu spadly na polovinu, tedy zhruba na miliardu korun.

„Naším cílem je skupinu ČD stabilizovat a udržet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy,“ doplnil Krtek. Hlavní zkouška ho ale teprve čeká. Už v květnu by měla agentura Moody’s vydat ratingové hodnocení modré skupiny. Po loňském propadu se přitom současný rating drží na hranici investičního pásma. Rizikem je především nedokončené majetkové vypořádání se Správou železniční dopravní cesty.