Bakalova AWT chce na chorvatské koleje

Zdeněk Bakala

Zdeněk Bakala Zdroj: E15

Železniční skupinu AWT neopouštějí expanzivní choutky. Po polském, maďarském a slovenském trhu nyní pošilhává po Chorvatsku. Tamní státní a výrazně ztrátové HŽ Cargo se privatizuje a AWT je jedním ze sedmi zájemců. Nejdříve ovšem musí chorvatská firma s pomocí partnera projít restrukturalizací. Informace se objevila na webu HŽ Cargo.

AWT patří do portfolia skupiny BXR, jejímž největším akcionářem je podnikatel Zdeněk Bakala.

„Ministerstvo dopravy zhlédlo obdržené nabídky a pozvalo soutěžící, aby prezentovali své plány s HŽ Cargo,“ píše se na stránkách chorvatské firmy. Po prvním kole chce úřad seznam výrazně zkrátit a postupujícím poté umožní důkladně prozkoumat finanční stav HŽ Cargo.

Česká AWT má ovšem velkou konkurenci. Vedle finančních fondů se o vstup do chorvatské firmy hlásí i silné společnosti z oboru železniční dopravy, mimo jiné Deutsche Bahn a Rail Cargo Austria.

„Dopravní skupina AWT ani její majoritní vlastník, mezinárodní investiční skupina BXR, standardně dopředu nekomentují možné akvizice nebo divestice,“ odpověděl na dotazy deníku E15 mluvčí AWT Petr Jonák.

Polská expanze

Lákadla chorvatského trhu pro českou firmu se tak dají jenom tušit. Největším je zřejmě jaderský přístav Rijeka, jehož roční obrat činí 13 milionů tun zboží. Přístup do přístavů zdůrazňovali představitelé AWT i při nedávné expanzi do Polska. Obchodní ředitelka AWT Jana Vládková tehdy zmínila zvláštní zájem firmy na přepravách mezi severem a jihem Evropy.

HŽ Cargo vzniklo před sedmi lety rozdělením státního železničního konglomerátu na několik firem. Přes faktický monopol na trhu jsou krátké dějiny společnosti převážně velkým pádem. Ještě v roce 2007 přepravilo HŽ Cargo 17 milionů tun nákladu, loni to bylo už jen 11 milionů. Chorvatské ministerstvo přiznává, že firma má potíže s likviditou a splácením dluhů. Podle některých informací přesahují dluhy miliardu eur.

Bakalova AWT chce na chorvatské koleje

Společnost HŽ Cargo vlastní 160 lokomotiv a šest tisíc vagonů. Kromě toho ovládá šest dceřiných firem, například z oblasti železničního opravárenství. Srovnatelně velká AWT, která patří k největším soukromým nákladním dopravcům na evropských kolejích, je na tom výrazně lépe. Objem přeprav v loňském roce činil rovněž jedenáct milionů tun zboží – výkony vlaků však meziročně vzrostly o třetinu.

Při stejném objemu zboží navíc skupině s českými kořeny stačily dva tisíce lidí. Společnost HŽ Cargo přitom zaměstnává přes tři tisíce pracovníků.

Bakala prodal téměř celý Čechofracht Dánům