Boeing vyřešil problém baterií v letadle Dreamliner

Ve Spojených státech mají Dreamliner jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů.

Ve Spojených státech mají Dreamliner jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů. Zdroj: ctk

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner, podle něj je vzhledem k nedávným problémům třeba zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku a Indii.
FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné.
Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell Douglas DC-10.
Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA.
V Evropě jsou jedinou společností, která provozuje Boeing 787, polské aerolinie LOT. Jeden z jejích letounů byl opatřením amerického úřadu uvězněn na letišti v Chicagu, kam odletěl na svém prvním pravidelném letu. Když FFA své rozhodnuté oznámila, byl ještě ve vzduchu s cestujícími. Kvůli zákazu byl také zrušen uvítací ceremoniál na letišti.
10
Fotogalerie
Společnost Boeing předložila návrh řešení problému vadných baterií v letadlech 787 Dreamliner. Pokud by americký úřad návrh přijal, mohly by nejmodernější letouny firmy obnovit provoz zřejmě již v dubnu. Agenturám Reuters a AP to sdělily informované zdroje.

Dreamlinery jsou kvůli závadě baterií odstaveny z provozu po celém světě od poloviny ledna. Zástupci Boeingu se již sešli s náměstkem ministra dopravy USA Johnem Porcarim, ředitelem leteckého úřadu Michaelem Huertou a dalšími činiteli.

Boeing předložil svůj návrh i přesto, že příčiny několika případů přehřátí nebo vznícení baterie federální vyšetřovatelé stále ještě nezjistili. Firma nenavrhla nahrazení lithium-iontových baterií jiným typem, její návrh spočívá v důkladné izolaci jednotlivých článků baterií tak, aby případný zkrat v jednom nevedl ke vznícení dalších, uvádějí zdroje. Moderní lithium-iontové baterie jsou schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí. Hrozí jim ale i příliš rychlé vybití a vzplanutí.

Dreamliner se kvůli sérii poruch ocitá v nejistých vodách, vyšetřuje jej americký letecký úřadDreamliner se kvůli sérii poruch ocitá v nejistých vodách, vyšetřuje jej americký letecký úřad | CC BY-SA 2.0: Kentaro Iemoto

Boeing nařídil 16. ledna zastavit lety všech 50 strojů Dreamliner na světě. Reagoval tím na sérii incidentů z počátku roku. Na palubě letadla 787 stojícího na letišti v Bostonu vypukl požár a problémy s přehřátou baterii se objevily za letu dalšího stroje v Japonsku. Zastavení letů těchto strojů už stálo společnost desítky milionů dolarů. V polovině loňského prosince se letoun poprvé objevil i v Praze, kde přistál Boeing 787 polské společnosti LOT. Ta je v Evropě jedinou společností, která má ve flotile tyto nové stroje.

O problémech Dreamlinerům čtěte více: