Boj o miliardovou šumavskou dotaci. Leo Express nabízí místo vlaků autobusy na plyn

Majiitel Leo Expressu Leoš Novotný

Majiitel Leo Expressu Leoš Novotný Zdroj: Anna Vackova/E15

Do tendru Jihočeského kraje na provoz šumavských lokálek se přihlásily tři společnosti. Nabídku nakonec podaly České dráhy, ČSAD Jihotrans skrze svou dceru GW Train Regio a Arriva. I když některé firmy svou účast na poslední chvíli vzdaly, půjde o dosud nejlépe obsazenou soutěž o dotované tratě. Dopravci hrají o patnáctiletý byznys a celkovou odhadovanou dotaci 2,25 miliardy.

„K nabídce jsme přistupovali zodpovědně podle zadávacích podmínek, s důrazem na naše budoucí zákazníky,“ uvedl šéf Jihotransu Robert Krigar. Jihočeská firma mimo jiné sází na to, že už pro kraj zajišťuje autobusové linky.

Zajímavý úkrok stranou předvedla společnost Leo Express. Šumavu chce dobýt kombinací vlakové a autobusové dopravy. Do tendru se proto řádně nepřihlásila, v době uzávěrky soutěže ale doručila Jihočeskému kraji svou vlastní nabídku. Ta spočívá ve zrušení vlakových spojů na dvou ze tří soutěžených tratí. Vlaky by měly být nahrazeny autobusy na zemní plyn.

Motorové vlaky od polského výrobce Pesa nabízí firma jen pro trať mezi Českými Budějovicemi, Volary a Novým Údolím. „Věříme, že krajští zastupitelé, vědomi si své statutární odpovědnosti, tendr zruší, a nechají si od nás doporučit koncepci vlaků a autobusů, která není omezena dogmaty,“ řekl majitel firmy Leoš Novotný.

Nepřijatelná rizika

Účast v tendru vzdaly i Regiojet a National Express. „Spolu s mateřskou společností jsme vyhodnotili některá rizika jako nepřijatelná,“ sdělil tuzemský šéf National Expressu Jan Paroubek. Jeho firmě vadí především, že by nesla riziko budoucích tržeb a výkyvy v poptávce. Dopravce by musel držet velkou kapacitu, i když by nebyla využívána. Kraj údajně nevyřešil ani souběhy vlaků a autobusů.