Boj o mýtné začíná. Ťok vypsal největší tendr posledního desetiletí

BOJ O MÝTO. V případě tendru na provozování mýtného systému jde o byznys za 27 miliard korun.

BOJ O MÝTO. V případě tendru na provozování mýtného systému jde o byznys za 27 miliard korun. Zdroj: ČTK

dálnice D5
Ilustrační foto
ilustrační foto
Dálnice D11 na okraji Prahy
5
Fotogalerie

Ministerstvo dopravy vypsalo po dlouhých měsících přípravy tendr na desetiletého provozovatele mýtného. Cenu určí soutěž, ovšem předpokládaná hodnota kontraktu činí 29 miliard. Jde o největší soutěž státu minimálně za posledních deset let. Kapsch podmínky kritizuje. 

„Dnes jsem podepsal zadávací dokumentaci na nový mýtný systém a dnes bude odeslána do úředního věstníku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Po dvou měsících bude ministerstvo s kvalifikovanými účastníky jednat, do nejužšímu výběru postoupí pět firem, se kterými povede ministerstvo soutěžní dialog. „Výběrový proces by měl skončit v polovině příštího roku,“ dodal Ťok.

Soutěž je vedena formou jednacího řízení s uveřejněním. Podle Ťokova náměstka Jakuba Kopřivy se tento způsob používá hlavně u zakázek, jejichž předmět je velmi složitý a díky dialogu soutěžitelů se zadavatelem jej lze upřesňovat. Nový provozovatel začne fungovat v lednu 2020.

Největší otazníky budí předpokládaná cena, která zahrnuje dodání systému a náklady na jeho desetiletý provoz. Stát přitom už jeden systém má, mikrovlnnou technologii dodal v roce 2006 Kapsch. V tendru tehdy zvítězil jako jediný účastník s cenou 22 miliard korun.

Stát mu do loňska platil zhruba dvě miliardy ročně za provoz, pro letošek byla cena snížena na miliardu a půl. Tyto náklady se odečítají od celkových výnosů, které v posledních letech činí zhruba deset miliard ročně.

Podle Ťoka ministerstvo muselo splnit zadání vlády, která žádala tendr s takzvanou technologickou neutralitou. Šanci by tak měli mít firmy nabízející nejen mikrovlnnou, ale i satelitní technologii. Současný systém jim přitom ministerstvo dává k dispozici. "Každý může využít majetku státu, pokud ho nevyužije, stane se z něj zbytný majetek," uvedl Ťok. 

Od Nejvyššího kontrolního úřadu prý má potvrzeno, že takto může postupovat. Uvedená cena je podle něj maximálně možná, v soutěži by měla výrazně klesnout. K současnému rozsahu zpoplatnění chce ministerstvo zároveň přidat dalších 900 kilometrů silnic první třídy. 

S vyjádřením přispěchal i Kapsch, který podmínky tendru podrobil tvrdé kritice. Cena je podle něj nesmyslně vysoká, navíc stát prý svůj vlastní fungující systém v hodnotě osmi miliard fakticky vyhazuje do koše.

"Ministerstvo dopravy tímto zadáním tendru rezignovalo na roli řádného hospodáře. Místo, aby stanovilo využití stávajícího systému jako podmínku, dalo ji uchazečům jen jako možnost," uvedl ředitel Kapsche Karel Feix.