Bonus za dálniční pozemky dosáhne 1500 procent

Dálnice D1 u Ostředku

Dálnice D1 u Ostředku Zdroj: CC BY-SA 3.0: Zdenek Fiedler - Wikimedia Commons

Ta novela mění jediné číslo, ale pro majitele polností v trasách budoucích silnic a dálnic je klíčová. Ochotu rychle prodat pozemek stát nyní oceňuje bonusem v podobě dvojnásobku odhadní ceny. V dílně ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) ale v tichosti vznikl návrh na patnáctinásobné zvýšení této hodnoty.

Jinak řečeno novela nahrazuje sto procent 1500 procenty. Zatímco ministerstvo hovoří o urychlení výkupu pozemků a tím i výstavby dálnic, jiné hlasy mluví o nahrávce na smeč spekulantům. Podle šéfa tuzemské Transparency International Davida Ondráčky jde o zoufalou snahu dočerpat evropské fondy.

„Problém vidím v tom, že to opatření je plošné, což může otevřít cestu pozemkovým spekulantům. U strategických staveb dálničního typu to logiku dává, ale u různých obchvatů měst, kde místní spekulanti už nakoupili, ten bonus může být zneužit,“ uvedl Ondráčka.

Novela o výkupech pozemků
Novela platí jen pro zemědělskou půdu, kde se ceny pohybují od osmi do 35 korun za metr čtvereční. I dvojnásobek považuje ministerstvo za nedostatečný. Pokud bude norma schválena, majitelé by si přišli na 120 až 525 korun za metr čtvereční. Kratičkou úpravu chce ministr Prachař přinést už na středeční zasedání vlády, vynechá tak všechna předběžná projednávání. „Ten směr je správný, o konkrétních parametrech je třeba diskutovat ve výborech sněmovny. Nápad dávat lidem minimální cenu nikam nevedl,“ podpořil svého nástupce bývalý ministr a současný poslanec ODS Zbyněk Stanjura.

Diskuze? Nebude žádná

Prostor pro diskuzi ale zřejmě nikdo nedostane, neboť Prachař chce změnu zákona nechat schválit kvůli údajné časové tísni už v prvním čtení. Jeho úřad argumentuje mimo jiné tím, že až se majitelé o novele dozvědí, začnou vyčkávat a jejich už tak nízká ochota prodávat klesne k nule.

„Chápu to jako další z kroků, který prospěje neprůhlednosti v rezortu a spekulantům. Je to ústup politickým strukturám, které skupují trasy silnic a vysávají stát,“ kritizoval návrh další z nedávných ministrů dopravy Vít Bárta. Pravdou zůstává, že podezření ze střetu zájmů nového ministra se může objevit. Jeho stranický boss Andrej Babiš totiž patří k významným vlastníkům zemědělské půdy – Agrofert vlastní 9300 hektarů.

Jisté je, že stát vnesl do vykupování pozemků nebývalý chaos. Do loňského února vlastník věděl, že dostane minimálně sto korun za metr čtvereční bez ohledu na odhad. Potom v honbě za úsporami přišla novela, která zavedla současný stav. Teď se vše opět obrací naruby.