„Borisův ostrov“ se představuje. Letiště v ústí Temže může nahradit Heathrow

Futuristický terminál letiště

Futuristický terminál letiště Zdroj: Gensler

Letiště na umělém ostrově v ústí Temže počítá se šesti drahami
Interiéry letiště
Plán ostrovního letiště
Letiště s pobřežím spojí železniční tunely a trajekty
4
Fotogalerie
Nové londýnské letiště v ústí Temže nabírá konkrétnější podobu. Konsorcium Testrad představilo návrh umělého ostrova, jehož výstavba bude stát přes 47 miliard liber a potrvá sedm let. Vládní komise ale stále zvažuje i další plány včetně rozšíření stávajícího hlavního letiště Heathrow.

Projekt nazvaný London Britannia nabídne přímé vysokorychlostní spojení do centra Londýna. Cesta vlakem by měla trvat jen 18 minut. Kromě toho se cestující na letiště dostanou dalším vlakem napojeným na londýnské metro nebo lodí do přístavu London Gateway. Nepočítá se naopak se silniční dopravou, ostrov s pobřežím spojí pouze servisní silniční tunel sloužící pro letištní techniku a záchranáře. Podle mapy, kterou zveřejnil Testrad, nebude odbavení cestujících probíhat na samotném letišti, ale už při nástupu do vlaků na pevnině.

Letiště, často přezdívané Borisův ostrov kvůli silné záštitě, kterou projektu poskytuje londýnský starosta Boris Johnson, nabídne šest drah. To je třikrát více, než může nabídnout přeplněné Heathrow, které se blíží na hranu svých kapacit.

Díky tomu, že vyroste na umělém ostrově, se letiště podle Testradu vyhne všem komplikacím spojeným se stavbou na pevnině. Nehrozí zdržení stavby kvůli vyvlastňování pozemků, nad mořem se také vyskytuje méně ptáků ohrožujících startující a přistávající letadla.

Především ale letiště nebude obyvatele Londýna obtěžovat hlukem. „Vyhneme se létání nad hustě obydlenými oblastmi Londýna a jeho jihovýchodních předměstí, čímž miliony lidí v Londýně a okolí zbavíme hluku, který je mučil přes 40 let,“ prohlásila mluvčí Testradu.

Prodej Heathrow sníží náklady

Přestěhování letiště by navíc podle architektonického studia Gensler, stojícího za návrhem, nebylo příliš drahé. Pozemky, na nichž stojí Heathrow, by totiž bylo možné prodat za 45 miliard liber, město by tak za stavbu muselo zaplatit jen dvě miliardy liber.

Stavba letiště na umělém ostrově má i řadu odpůrců od ochránců přírody přes obyvatele obcí v ústí řeky a konče u vedení letiště Heathrow, které by spolu s dokončením nového dopravního uzlu čekal zánik. Heathrow je sice přeplněné, další londýnská letiště Gatwick, Stansted a Luton ale mají dost volných kapacit, argumentuje i šéf letiště Gatwick Stewart Wingate. „Jen je musíme využívat efektivněji,“ prohlásil.

Vládní komise vedená Howardem Daviesem by o dalším rozvoji londýnských letišť měla rozhodnout do roku 2015. Kromě zcela nového letiště uvažuje i o otevření dalších ranvejí na Heathrow či rozšíření některého ze zbylých londýnských letišť.

Testrad
Konsorcium Testrad (The Thames Estuary Research and Development Company) založil v roce 2009 londýnský starosta Boris Johnson. Poradní orgán složený z architektů, expertů na námořní a leteckou dopravu a ochránců životního prostředí má za úkol posoudit možnost výstavby letiště v ústí Temže. Agenturu vede David King, bývalý hlavní poradce britské vlády pro vědu.