Brno koupí 20 tramvají od plzeňské Škody. Vyjdou na víc než miliardu

Tramvaje 13T již v Brně jezdí

Tramvaje 13T již v Brně jezdí Zdroj: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Brněnský dopravní podnik příští rok nakoupí dvacet nových tramvají 13T od Škody Transportation za 1,2 miliardy korun. V příštích třech letech také postupně zařadí do provozu dalších 22 nových tramvají Vario za 450 milionů, příští rok jich bude deset. Po obnově autobusů a trolejbusů se tak podaří snížit i průměrné stáří tramvají, zároveň se zvýší podíl nízkopodlažních vozidel na více než 50 procent, řekl generální ředitel Miloš Havránek.

Nákup tramvají od Škody je dokončením rámcové smlouvy z roku 2006, která byla pro dopravní podnik nevýhodná a hovořila o nákupu až 100 tramvají. Brno odebralo 29 vozidel a posléze se dostalo s výrobcem do sporu a čelilo třem žalobám. Až současné vedení města záležitost vyřešilo a dohodlo se na úpravě smlouvy, z níž zmizela valorizační doložka. „Podle ní by příští rok tramvaje stály zhruba 72 milionů korun (za jednu), my je nakoupíme za 58,5 milionu, což považuji za velice výhodné,“ řekl Havránek.

Tramvaje dopravní podnik odebere od června do prosince. „Ještě není zřejmé, jak je zaplatíme, protože jde o velkou částku, ale možnosti jsou a město nám přidalo 150 milionů korun na tento nákup,“ řekl Havránek. V posledních pěti letech už dopravní podnik neuzavírá rámcové smlouvy, ale pouze takové, v nichž se přesně určí počet vozidel za konkrétní cenu a také přesný termín dodání.

Dále už se bude obnova tramvají ubírat cestou rekonstrukce starých tramvají na tramvaje Vario, což je v podstatě novostavba, se společností Pragoimex. „Pro Brno jde o vhodné tramvaje a o dobrý kompromis mezi cenou a kvalitou. Navíc díky projektu Vario zaměstnáme lidi ve vlastních dílnách,“ vysvětlil Havránek. Díky pořízení těchto tramvají by v nejbližších letech na nejvytíženější lince 1 měly jezdit už pouze velkokapacitní soupravy složené z uvedených vozů.

Tramvaje na Ukrajinu

Následně budou vyřazeny další tramvaje K2 a T3, část z nich by mohla skončit v ukrajinském Mariupolu. Vedení tohoto města požádalo brněnského primátora a ředitele dopravního podniku o pomoc kvůli válečným událostem na východě Ukrajiny. „Jsme připraveni pomoct, záleží na jednání politiků, jak se domluví,“ uvedl Havránek.

V příštím roce také dopravní podnik opraví několik tramvajových tratí. V červnu se má po roční uzavírce otevírat Minská a Horova včetně zastávky Králova, s níž původní projekt rekonstrukce ulice nepočítal. Opravovat se bude Cejl od Koliště po Soudní, Husova od začátku klesání k Novým Sadům až ke křižovatce. „Máme nachystanou také opravu Olomoucké a chtěli bychom opravit i otevřený úsek od Rosického náměstí ke komínské vozovně,“ doplnil Havránek.