Brno rozjelo největší projekt na CNG v Česku. Za půl miliardy

autobus na CNG

autobus na CNG

V Brně se objeví autobusy na alternativní pohon, a to stlačený zemní plyn (CNG). Mají snižit negativní dopad provozu na životní prostředí a šetřit náklady. Celkem Dopravní podnik města Brna (DPMB) nakoupí během dvou let až sto vozidel, unikátem bude vlastní velká plnicí stanice. Rozsahem se jedná o největší projekt na CNG v Česku.

„S realizací jsme již začali. Plnicí stanice stlačeného zemního plynu je ve výstavbě a na dodávku prvních dvanácti autobusů jsou uzavřené smlouvy,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

V letošním roce tak do vozového parku přibude dvanáct nových nízkopodlažních autobusů standardní délky 12 metrů. „Plnicí stanici v areálu vozovny Slatina jsme začali stavět již v březnu tohoto roku a její dostavbu předpokládáme v červnu. Od července pak chceme začít se zkušebním provozem autobusů na CNG,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec.

Tři výhody najednou

Hlavní cíle projektu jsou tři - snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí ve městě Brně až o 766 kilogramů prachových částic za rok, obnovit vozový park a tím zvýšit podíl nízkopodlažních autobusů ze 40 na 70 procent a snížit finanční náklady na provoz MHD.

DPMB provozuje celkem 301 autobusů, z nichž nejstarší je z roku 1989. Dvě třetiny autobusů neplní vyšší normu než EURO 3. „Nejstarší autobusy začneme postupně vyřazovat hned poté, jakmile dorazí nové,“ upřesnil Holec.

DPMB hradí z vlastních zdrojů nákup prvních 12 autobusů za zhruba 72 milionů korun a výstavbu plnicí stanice za 50 milionů korun.

Pro úspěšné dokončení celého projektu je stěžejní získání dotace 394 milionů korun z operačního programu Životní prostředí, která umožní v roce 2015 dokoupení plánovaných 88 autobusů a potřebnou úpravu hal pro jejich údržbu a opravy. Žádost již podnik odeslal.

Auta na CNG v Česku vítězí nad elektromobily